עובד עירייה הורשע בהחזקת סמים. בעקבות ההרשעה נקבע בבית הדין למשמעת של עובדי הרשויות המקומיות כי עבר עבירת משמעת, והוחלט לפטר אותו לאלתר. העובד ערער על הפיטורין. השבוע (יום א') קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את הערעור, וקבע כי יש לגזור עליו עונש פיטורין על תנאי בלבד.


העובד, נשוי ואב לארבעה ילדים, מועסק באגף התברואה בעירייה כפועל ניקיון במשך תקופה של כ-14 שנים. בשנת 2010 הורשע באחזקת סמים ובהפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, ונגזרו עליו שישה חודשי עבודות שירות, שאותם כבר סיים לרצות.


בית הדין למשמעת הרשיע אותו בביצוע עבירת משמעת בהתבססו על ההרשעה הפלילית, וקבע לפטר אותו לאלתר, תוך שמירת זכויותיו כגון פיצויי פיטורין. בית הדין קבע כי יש לנקוט סנקציה חריפה כנגד עובד שסרח, לצורך שמירה על תדמית השירות הציבורי ומניעת פגיעה בשירות שניתן.


בית הדין הוסיף כי לא ניתן לתת משקל לנסיבותיו האישיות של העובד אל מול האינטרס הציבורי, כאשר הציבור יכול לפרש זאת כמתן רשות לעובד ציבור לבצע כל עבירה חמורה שהיא, אם יש לו נסיבות אישיות קשות, מאחר שיישאר לעבוד בארגון בכל מקרה.


עם זאת, בדעת מיעוט נקבע על ידי אחד מחברי בית הדין כי יש לפעול כדי לשקם עובדים שחרגו מהנורמות, אם מדובר במעידה חד פעמית. אמנם העובד מעד באופן קשה, אך הצליח לשקם את עצמו, ובנסיבות אלה אין לפטר אותו אלא להעניש אותו בצורה אחרת, כגון פיטורין על תנאי.


האם העונש שנגזר על העובד חמור ולא מידתי?


בדיון בבית המשפט נאמר שהענישה אשר נקבעה על עבירת משמעת של עובד ציבור מדורגת בחומרתה, כאשר קיימת אפשרות שעונש הפיטורין שהוא החמור ביותר יהיה על תנאי בלבד, והדבר מצביע על כך שיש לשקול כל מקרה ומקרה ולהתחשב בנסיבות אישיות. בית המשפט הדגיש כי עונש הפיטורין הוא החמור בעונשים, ולכן יש להטילו רק במקרים החמורים ביותר אשר ראויים לכך.


בית המשפט קבע כי בבחינת העונש הראוי, יש להקל עם עובד ותיק שמעד באופן חד פעמי, אשר לא עבר עבירות משמעת נוספות והצליח להוכיח כי תיקן את דרכיו. עם זאת צוין כי יש לתת דגש על כך שהמשך ההעסקה של אותו עובד לא יפגע בתפקודו ובאמון הציבור.


לאחר שבחן את נסיבות המקרה, כגון העובדה שהוטל על העובד עונש קל יחסית של חצי שנת עבודות שירות, כי חלף זמן מאז שהעבירות בוצעו, כי הוכח שהעובד הצליח להשתקם מאז וכן כי עליו לפרנס ארבעה ילדים, הגיע בית המשפט למסקנה שעליו להתערב בחומרת העונש אשר נגזר עליו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


בית המשפט קבע שמכל הסיבות להקל את העונש, הסיבה העיקרית לכך היא שהעבירות לא בוצעו במקום העבודה ואין להן זיקה אליה. מסיבה זו ומהסיבות המפורטות לעיל, הכריע בית המשפט כי בית הדין למשמעת שגה כאשר הטיל על העובד את העונש החמור ביותר, שאינו מידתי בנסיבות המקרה.


מטעמים אלו קיבל בית המשפט את הערעור, ביטל את הפיטורין והטיל על העובד עונש חלופי של פיטורין על תנאי, כאשר התנאי במקרה זה הוא שהעובד לא יעבור עבירה עם קלון למשך שנתיים. כמו כן יופקע ממשכורתו סכום של 1,000 שקלים למשך חמישה חודשים.


עש"א 34694-11-14