קבוצת צרכנים הגישה תביעה ייצוגית נגד שופרסל בגין הטעיית צרכנים, בטענה שבסניף החברה בבית שמש הלקוחות רכשו אריזות עוף שנמכרות על פי משקל וחויבו בחיוב יתר. בין הצדדים הושג הסדר פשרה שלפיו הרשת השיבה את הסכומים שנגבו ביתר, וכן תתרום סכום של 25 אלף שקלים לאגודה למלחמה בסרטן. בשבוע שעבר (יום ג') אישר בית המשפט המחוזי את ההסדר, וכן קבע כי הרשת תשלם את הוצאות המשפט של המבקש בסכום של 9,000 שקלים.


בסניף רשת הסופרמרקטים נמכרות אריזות חלקי עוף, כאשר בתווית מצוינים המשקל, מחיר העוף לק"ג והמחיר הסופי המשקלל את חלק העוף והמשקל. ואולם, בחשבוניות שמונפקות בקופות לא מצוינים המחיר לק"ג והמשקל הכולל.


הדבר גורם לכך שהלקוח אינו יכול לדעת מה המחיר לפי המשקל שבו הוא חויב, והבעיה מתעוררת כאשר האריזות נמכרות במחיר מוזל במסגרת מבצעים של הרשת, מאחר שהלקוח עלול לשלם מחיר גבוה בקופה אם לא קיבל את מלוא ההטבה המובטחת.


זה בדיוק מה שקרה למבקש בתביעה הייצוגית, כאשר רכש בסניף שתי אריזות של עוף שמחירן אמור היה להיות כ-27 שקלים, אך בפועל הוא חויב בכ-35 שקלים, כמעט 30% יותר מהמחיר שהיה צריך לשלם.


הצרכנים הוטעו וחויבו במחיר גבוה יותר


הבקשה הוגשה בשם כל הלקוחות של אותו הסניף שחויבו במחיר גבוה יותר עקב דרך הפעולה של הרשת, בגין הטעיית הצרכנים ועשיית עושר על גבם.


לטענת הרשת, מדובר בתקלה נקודתית בלבד שהתבצעה רק בסניף אחד ובמשך ימים ספורים, שנגרמה בתום לב ובעקבות טעות אנוש. מיד לאחר שגילתה על המחדל היא דאגה להשיב את הכספים שנגבו ביתר ללקוחות הרלוונטיים, ככל שהצליחה לאתרם.


הצדדים הצליחו להגיע להסדר פשרה שפורסם במקומון בעיר והוצב ליד הקופות בסניף הרלוונטי, אשר הובא לאישור בפני בית המשפט. על פי ההסדר, הרשת תרמה 2,000 שקלים לאגודה למלחמה בסרטן עבור לקוחות ששילמו ביתר אך לא ניתן היה לאתרם, ועל תרומה זו היא תוסיף ותתרום סכום של 25 אלף שקלים.


נוסף על כך הרשת תתקן את המחדל ותסמן בסרט הקופה את המחיר לק"ג ואת המשקל, וכן תחדד את הנהלים באמצעות העברת פרטי המקרה לכל מנהלי הסניפים בארץ, תוך מתן דגש על עדכון המבצעים למוצרים ארוזים בקופות. הרשת אף התחייבה והצהירה שתבצע בדיקות לצורך איתור תקלות דומות ותימנע מהישנות מקרים דומים בסניפיה בעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום דיני חוזים / הסכמים


בית המשפט בחן את ההסדר וקבע כי הוא הביא לסיום המחדל, לאכיפת הדין ולתיקון הנזק של חברי הקבוצה. לפיכך אישר בית המשפט את הסדר הפשרה, תוך שקבע כי התרומה בסכום 25 אלף שקלים תועבר לאגודה למלחמה בסרטן, בצירוף מכתב המבהיר כי הכסף מועבר על פי הסדר פשרה.


לסיכום קבע בית המשפט כי הסכום שנקבע בהסדר הפשרה לתשלום 82 אלף שקלים למבקש על ידי הרשת עבור הוצאות המשפט, הוא גבוה מדי בנסיבות העניין, והורה לרשת לשלם למבקש סכום של 9,000 שקלים.


ת"צ 15273-01-13