אב ובנו הודו והורשעו בביצוע עבודות בניה ללא היתר בהיקף גדול של מבנים לאחסון סחורה במשק חקלאי שבבעלותם, ואף לא קיימו את צווי בית המשפט שהורו להם להרוס את המבנים. לאחרונה גזר בית משפט השלום בבאר שבע על האב שישה חודשי עבודות שירות וקנס בסכום של 280 אלף שקלים, ועל הבן גזר חמישה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 210 אלף שקלים.


עבירות התכנון והבניה החלו בשנת 1995, אז הקים האב סככה ששטחה 1,000 מ"ר במשק מבלי שקיבל היתר כדין. לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום, והוא הורשע בבית המשפט וצווה להרוס את המבנה בתוך חמישה חודשים. ואולם, הוא לא קיים את הצו ובית המשפט הרשיע אותו באי קיום צו, והורה לו שוב להרוס את המבנה, אלא אם יקבל היתר בניה.


הנאשם לא קיבל היתר, אך חרף זאת לא הרס את הסככה ואף לא הפסיק להשתמש בה. בכך ביצע עבירת אי קיום צו שיפוטי.


הבניה הלא חוקית בוצעה בהיקף גדול ונמשכה תקופה ארוכה


מלבד המבנה הזה, הנאשם ובנו הוסיפו לבנות במשק החקלאי עוד סככות, מכולות, משטחי אספלט וחומות היקפיות לצורכי אחסון סחורות, וכל זאת ללא קבלת היתרי בניה כדין.


המדינה טענה כי הפרות הבניה בוצעו בהיקף גדול ומשמעותי, וההליכים המשפטיים כנגד הנאשמים, ובייחוד האב, נמשכו זמן רב משום שלא פעלו להרוס את המבנים למרות הצווים שהוצאו. המדינה הוסיפה כי השימוש החורג במבנים התבצע במשך תקופה ארוכה, והעובדה שבינתיים כבר ניתנו היתרי בניה אינה מפחיתה מחומרת העבירות, ומהתועלת הכלכלית שהפיקו השניים בכל חודש מביצוע העבירות.


הנאשמים טענו כי האב החל בהסדרת הליכי התכנון, אך לאחר שבתו חלתה במחלה קשה ומצבה הרפואי התדרדר עד שנפטרה בשנת 2003, הפך אפאטי בנוגע לעניינים רבים בחייו, וגם בעניין זה. האובדן שחווה האב הקשה עליו למלא את הצו השיפוטי, ובנו נכנס לתמונה כדי לעזור לו, והנה כיום כבר קיימים היתרי בניה לכל המבנים.


כמו כן נטען כי מצבו הרפואי של האב מורכב, וכי אם יוטל עליו עכשיו קנס משמעותי הוא לא יוכל לעמוד בו. לגבי הבן נטען כי הוא אינו עובד מאז שנפגע בתאונת עבודה ומצבו הכלכלי קשה, וכמו כן הוא אינו בקו הבריאות לאחר שלקה בלבו.


בית המשפט התחשב בנסיבות האישיות, אך הזכיר כי מדובר במכת מדינה


בית המשפט הזכיר כי תופעת הבניה הלא חוקית הפכה למכת מדינה לצד תופעת גניבות הרכב, ויש להילחם בה על ידי ענישה מרתיעה ומחמירה, בייחוד כאשר בניה ללא היתר מעניקה יתרון כלכלי של ממש לפורעי החוק, וקיימת חובה לתקן זאת. בית המשפט הדגיש כי לכך שהאב לא פעל על פי צו ההריסה יש חומרה נוספת.


עם זאת, בית המשפט בחר להתחשב בכך שהנאשם הזניח את הטיפול בבקשות להיתרים בעקבות מותה של בתו ממחלה קשה, וכן במצבם הבריאותי והכלכלי שלו ושל בנו, ובעובדה שהבן שירת במבצע "צוק איתן" במשך חודש כחייל מילואים.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת מגרש חקלאי | מגרש לבנייה וקרקע חקלאית
פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך


לאחר שקילת מכלול הנסיבות, גזר בית המשפט על האב שישה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 280 אלף שקלים, ועל הבן נגזר עונש של חמישה חודשי שירות וקנס בסכום 210 אלף שקלים. כמו כן הורה לנאשמים לחתום על כתב התחייבות להימנע מעבירות דומות למשך שנתיים, בסכום של 50 אלף שקלים כל אחת.


תו"ח 18796-05-12