ארבעה עובדי כוח עזר בבית חולים הורשעו על סמך הודאתם בתקיפת מאושפזת חסרת ישע בת 23, שהייתה מחוסרת הכרה באותו זמן. בשבוע שעבר (יום ה') גזר בית המשפט המחוזי בחיפה על שלושה מהם עונשי מאסר בפועל שנעים בין שישה ל-13 חודשי מאסר בפועל, וכן תשלום פיצויים לאמה של המטופלת בסכומים של בין 12 ל-26 אלף שקלים. את הנאשם הרביעי הפנה לבדיקת יכולתו לרצות את עונשו בעבודות שירות, עקב נסיבותיו האישיות.


הנאשמים עבדו בבית חולים פרטי ככוח עזר, במחלקה שבה מאושפזים פגועי ראש מחוסרי הכרה במצב "צמח". כל המטופלים במחלקה הם חסרי ישע מחמת מצבם הרפואי, והנאשמים היו מופקדים על בריאותם ומחייתם. תפקידם היה לקלח את המאושפזים, להחליף להם חיתולים ולשנות את תנוחתם כדי למנוע פצעי לחץ.


המטופלת הייתה מאושפזת באותה מחלקה במשך ארבע שנים. במשך כעשרה ימים בשנת 2013, תועד כל אחד מהעובדים תוקף אותה באלימות בעת טיפולו בה, באירועים נפרדים.


הנאשמים הכו את המטופלת ומשכו את שיערותיה כדי להזיז אותה


העובד הראשון משך את שיערה בחוזקה כדי לשנות את מנח ראשה, וטיפל בה תוך שימוש בכוח, השני תפס את ראשה בכוח והכה אותה בפניה, העובד השלישי הכה אותה בזרועה ובידה בכוח רב, והרביעי הזיז אותה באמצעות משיכת שיערה. לא הייתה הצדקה רפואית לכל המעשים הללו, אשר תועדו במצלמות שהתקינו במקום הורי המטופלת. לאחר אותו שבוע הם נעצרו.


תסקירי שירות המבחן הוגשו לגבי כל הנאשמים, והמלצת קציני המבחן הייתה ברורה: יש להעניש את כל הנאשמים בעונשי מאסר ובפיצויים כספיים למשפחת המטופלת.


ארבעת הנאשמים עלו לישראל בשנות ה-90, וחוו קשיי קליטה. הם העידו שהעבירות התבצעו עקב שחיקה מקצועית משמעותית שנגרמה משעות עבודה ארוכות ומלחץ בעבודה, עקב מחסור חמור בכוח אדם בבית החולים. לאחר ביצוע העבירות הם פוטרו מהמחלקה והתקשו במציאת עבודות אחרות. קצין המבחן התרשם כי אינם מסוגלים לחוש אמפתיה כלפי הקורבן או משפחתה, ונמנע מלהמליץ על שיקום בדרך טיפולית.


המטופלת יכולה לחוש כאב, והרגישה כל חבטה ואגרוף ללא אפשרות להתגונן


אמה של המאושפזת העידה בבית המשפט, וסיפרה ששררו יחסים טובים בין הנאשמים והמשפחה. לאחר שגילו סימני חבלות על גופה של בתם אשר הלכו והחמירו, חשדו שהיא עוברת התעללות והתקינו מצלמות בחדרה. האם תיארה את הזעזוע הנורא והכאב התהומי שחשה המשפחה כאשר צפתה בתקיפות, והדגישה כי בתה יכולה להרגיש כאב למרות מצבה הרפואי, וכי הרגישה כל חבטה אך לא יכולה הייתה להתגונן מפני המכות.


סנגורי הנאשמים ביקשו הקלה בעונש, מאחר שאין להם רקע פלילי ולא נגרם נזק של ממש למטופלת בעקבות העבירות.


בית המשפט הביע זעזוע עמוק ממעשי הנאשמים, שניצלו את חוסר האונים של המטופלת ואת העובדה שאינה יכולה להתגונן או להתלונן, אך הדגיש ששקל גם את הנסיבות האישיות של כל אחד מהם בבואו לגזור את העונש הראוי.


בית המשפט קבע כי המעשים שביצע הנאשם הראשון היו החמורים ביותר, מאחר שתקף את המטופלת מספר פעמים, ואילו מעשי הנאשם הרביעי פחותים בחומרתם. היות שאושפז עקב מחשבות אובדניות ודיכאון, הפנה אותו בית המשפט לבדיקה אם הוא מתאים לרצות את עונשו בעבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


על הנאשם הראשון נגזר עונש מאסר של שנה וחודש ותשלום 26 אלף שקלים למשפחת הקורבן, על השני נגזרו תשעה חודשי מאסר ופיצויים של 18 אלף שקלים, ועל הנאשם השלישי נגזר מאסר של חצי שנה ותשלום פיצויים בסכום של 12 אלף שקלים.


ת"פ 48994-10-13