בני זוג רכשו דירה בחיפה במסגרת קבוצת רכישה, אך לדאבונם בנייתה עוכבה והתגלו בה ליקויים רבים. הם הגישו תביעה נגד היזם ונגד האדם ששכרו לפקח על עבודות הבניה, בגין הנזקים הכספיים שנגרמו להם ועוגמת נפש. לאחרונה קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את שני הנתבעים לפצות את בני הזוג בסכום של 130 אלף שקלים. נוסף על כך הם חויבו בהוצאות המשפט של התובעים בסכום של 35 אלף שקלים.


עבודות הבניה החלו לאחר קבלת היתר הבניה, על ידי קבלן שהיזם המליץ עליו. ואולם, קשיים רבים נערמו ועבודות הבניה התעכבו, מאחר שחלו שינויים רבים בתוכניות. לטענת הרוכשים, השינויים בתוכניות בוצעו ללא הסכמתם וגרמו להקטנת שטח הדירה המקורי, להגדלת ההוצאות, לעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים וכן לנזקים נפשיים וכספיים.


הרוכשים המבוגרים נאלצו לטפס במדרגות במשך שנים עקב עיכוב בבניית המעלית


אחד מהגורמים לרצונם של בני הזוג לרכוש את הדירה היה גילם המבוגר. במועד שבו הגישו את התביעה היה התובע בן 75 וסבל מקשיים בהליכה. לכן הם ראו חשיבות מיוחדת ברכישת דירה עם גישה נוחה באמצעות מעלית, אך בפועל הם נאלצו להתגורר בדירה בטרם התקנת מעלית עקב אי עמידה בתנאי ההיתר ובניגוד לתכנון ולמה שהובטח להם, ולטפס במשך שנים במדרגות בקושי רב.


התובעים האשימו את היזם ואת המפקח כי כשלו בתפקידם, ותבעו בגין עיכוב לא סביר בלוחות הזמנים, הגדלת שטחי שאר הדירות על חשבון דירתם, ליקויי בניה שונים, עוגמת נפש וירידת ערך הדירה.


הרוכשים צירפו מכתב התראה ממהנדס העיר לפני ניתוק הבניין מחשמל ומים, כראיה לכך שגילו כי הדיירים עברו להתגורר בבניין טרם קבלת אישור לחיבורו לתשתיות.


הנתבע הראשון טען להגנתו כי הטענה שהוא היזם חסרת כל שחר, וכי תפקידו הסתכם בלהיות המפקח העליון. הוא הוסיף שהסכם הפיקוח שנחתם עם הנתבע השני אינו קשור אליו, והוא זה שהיה אמור לפקח באופן שוטף על התקדמות הבניה.


הנתבע המשיך והאשים את הדיירים עצמם בכל הכשלים, שנבעו לטענתו מסכסוכים פנימיים ביניהם, וטען כי הם היזמים האמיתיים של הפרויקט.


הנתבע השני טען כי הגיע לפקח על הבניה רק בשלב מאוחר, לאחר שהליקויים והעיכוב כבר נוצרו.


בית המשפט: לא כל רוכש דירה במסגרת קבוצת רכישה הוא יזם


בית המשפט דחה את הטענה כי הרוכשים הם היזמים, וקבע כי לא כל מי שהחליט לרכוש דירה בקבוצת רכישה הופך להיות יזם. כמו כן, חוות הדעת שהציגו התובעים לעניין הליקויים התקבלה, ובית המשפט קבע כי הם הוכיחו את הסבל הרב שחוו בעקבות משך הליך הבניה.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום קבוצת רכישה | עסקת קומבינציה


לאחר בחינת כל הראיות, הכריע בית המשפט כי בני הזוג זכאים לפיצויים הן בגין הליקויים והן בגין עוגמת הנפש, כאשר הנתבע הראשון יישא ב-65% מהפיצויים, עקב אחריותו הגדולה יותר לנזק. נפסק כי התובעים יקבלו פיצוי בסכום של 130 אלף שקלים, וכמו כן ישלמו הנתבעים את הוצאות המשפט שלהם בסכום של 35 אלף שקלים.


ת"א 18508-02-11