אדם שקיבל דוח בגין השלכת פסולת בניין שלא כדין הכחיש שעבר על החוק וביקש להישפט. לפני שבוע (יום א') זיכה אותו בית משפט השלום בבאר שבע מהמעשים המיוחסים לו, לאחר שנקבע כי לא פעל בניגוד לחוק שמירת הניקיון.


לפי כתב האישום שהוגש נגדו, זרק הנאשם פסולת בניין מהגג אל הרחוב. בתגובה לכך טען הנאשם כי הוריד את הפסולת מהגג לרחוב במטרה להשליך אותה לפח כדין, ואף המתין לו פועל על הקרקע שתפקידו היה לוודא שאיש אינו עובר ברחוב ועלול להיפגע, כאשר באותו רגע הגיע למקום שוטר. תחילה השתכנע השוטר מההסבר שסיפק הנאשם, אך הוא חזר בו לאחר ששב לניידת וקיבל הוראה לרשום דוח.


הנאשם: פיניתי את הפסולת מהגג כי לא רציתי ללכלך את חדר המדרגות


בעדותו אמר הנאשם כי תיקן את הגג של דירתו שניזוקה עקב נזילת מים, אשר נמצאת בקומה האחרונה של הבניין. את הפסולת מגג הבניין אסף ופינה באמצעות שק ששלשל לעבר החצר, שם המתין הפועל מטעמו. לטענתו הוא לא פינה את הפסולת באמצעות חדר המדרגות מכיוון שלא רצה ללכלך אותו.


המדינה ביקשה להרשיע את הנאשם, אשר אף לפי עדותו אין ספק בכך שהשליך את הפסולת מהגג אל הרחוב, ובנסיבות אלה עבר על האיסור להשליך פסולת תוך סיכון העוברים והשבים. כמו כן טענה המדינה כי יש לדחות את הטענה שהעלה הנאשם לגבי הפועל שהמתין לו בחצר, היות שהשוטר אשר הגיע למקום העיד כי לא היה איש בחצר באותו הזמן ואף הפועל לא התייצב למתן עדות.


הנאשם טען כי ההליך המשפטי בעניינו החל בגין השלכת פסולת רגילה ולא פסולת בניין, וזאת על פי הדוח שנמסר לו, ורק לאחר מכן הפך להליך משפטי על השלכת פסולת בניין. בגלל נסיבות אלה סבר כי בבית המשפט יתגונן כנגד מעשים שכלל לא ביצע, ומשכך לא זימן לעדות את הפועל, אשר אף הביע חשש להעיד עקב מוצאו הערבי.


החוק אינו מפרט את הדרכים לפינוי פסולת בניין, ולכן אפשר לפנותה מהגג


מאחר שהמדינה לא הוכיחה כי השליך פסולת ביתית ומדובר רק על פסולת בניין, וכל חטאו היה כי פינה אותה מהגג ולא באמצעות המדרגות, כאשר החוק אינו מציין את הדרכים לפינוי פסולת בניין, טען הנאשם כי אין מקום להעניש אותו רק מכיוון שבזמן פינוי הפסולת השטח התלכלך. הנאשם הדגיש כי בסיום פינוי הפסולת הוא ניקה את החצר, ולכן ביקש מבית המשפט שיורה על זיכויו.


בדיון שהתנהל בבית המשפט העירה השופטת כי אין מחלוקת בין הצדדים לגבי רוב העובדות, אך המחלוקת שקיימת היא מהותית. בנסיבות העניין, הצדדים אינם חלוקים כי הנאשם פינה פסולת בניין מהגג, ומיד לאחר שהגיע השוטר אמר לו כי הוא מתכוון לנקות את החצר וכך אכן עשה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


השופטת קבעה כי עדותו של הנאשם כנה ועקבית, והא אף מסר פרטים אשר היו עלולים לסבך אותו, כגון שפסולת הבניין התפזרה משק שנקרע והייתה עלולה לסכן עוברי אורח אילו היו כאלה במקום. בנסיבות אלה נקבע שהנאשם פעל כדי לפנות את הפסולת ולכן שמר על הניקיון ואיכות הסביבה. אמנם התנהגותו היוותה סכנה לעוברים והשבים, אך היא אינה מספיקה כדי להרשיע אותו בעבירה לפי חוק שמירת הניקיון. בנסיבות העניין הורה בית המשפט על זיכוי הנאשם מהעבירה שיוחסה לו בכתב האישום.


ת"פ 9353-01-14