נגד פאב דבלין בהרצליה פיתוח הוגש כתב אישום בגין שתי עבירות של אי מניעת עישון במקום ציבורי, זאת לאחר שבביקורת שנערכה נמצאו מספר אורחים מעשנים. בית משפט השלום לעניינים מקומיים בהרצליה, זיכה בשבוע שעבר (יום ד') את הנהלת הפאב מהעבירות שיוחסו לה בכתב האישום, לאחר שהוכח כי היא פעלה למניעת העישון במקום.

 

על פי עובדות כתב האישום, בתחילת שנת 2013, הגיעו פקחים לפאב דבלין בהרצליה בשני מועדים שונים, עקב תלונה למוקד העירייה מטעם מנהל הפאב, אשר דיווח על לקוחות מעשנים שאינם מוכנים לחדול מהעישון. הפקחים שנכנסו למקום הבחינו באורחים מעשנים, ובמאפרות מאולתרות ורשמו דוחות למעשנים.

 

על פי החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים משנת 1983, בעל עסק חייב לפקח ולעשות ככל שניתן למנוע את העישון בתחום המקום הציבורי שבהחזקתו. לשם כך בעל העסק נדרש לפנות לאדם המעשן, בין אם מדובר בסיגריה, נרגילה, סיגר או מקטרת ולבקש ממנו להפסיק לעשן, ואף לנקוט באמצעים סבירים כדי להבטיח את מניעת העישון, לרבות הגשת תלונה למפקח על החוק.

 

עם זאת המחוקק לא ביקש להפוך את בעל העסק לשוטר או לפקח, ולא העניק לו סמכויות אכיפה כדי למנוע את העישון במקום ציבורי, כמו כן לא הורה לבעל העסק לפעול בכל דרך שהיא להפסקת העישון, אלא באמצעות פנייה למוקד העירייה.

 

בעל העסק רשאי לשרת לקוח כל עוד הוא נשמע לדרישה וכיבה את הסיגריה

 

בפסק דין בעניין דומה מסוף שנת 2013, נקבע כי אין לדרוש מבעל עסק לערוך רשימה של לקוחות מעשנים, או להימנע מלתת שירות ללקוחות שכיבו את הסיגריה, או לנקוט בפעולות אחרות שיש בהן כדי להרתיע לקוחות מלהגיע לעסק.

 

מטעם הנאשמת העידו בעל הפאב ואחראית משמרת, אשר פרטו בפני בית המשפט את הפעולות הננקטות בפאב למניעת העישון במקום ציבורי, הכוללות: תדרוך למלצרים בתחילת כל משמרת ביחס למעשנים, הצבת שלטים האוסרים את העישון על כל שולחן והנחיות שנמסרות למבלים כבר בכניסה לפאב מפי המאבטח. עוד נטען כי לאורחים המעוניינים לעשן מוצע מתחם גדול בו העישון מותר והוא כולל ספות ומקומות ישיבה מרווחים.

 

העדים מסרו כי במהלך המשמרת, הם נאלצים לעתים קרובות לרדוף אחרי אורחי הפאב המעשנים, ולא כולם נעתרים בפנייה הראשונה לדרישתם להפסיק לעשן, חרף ההוראות הברורות בנוגע לכך. כמו כן קיימים מקרים בהם אנשים מסתירים את הסיגריה מתחת לשולחן בעת שניגש אליהם מלצר.

 

מנגד טענה המאשימה כי העדים מסרו גרסאות סותרות בנוגע להפסקת השירות למעשנים, כאשר בעל הפאב טען כי לא ניתן שירות כלל למי שמעשן, ואחראית המשמרת טענה כי הפסקת שירות נעשית רק לאחר התראה שלישית.

 

עוד ציינה המאשימה כי בכניסה לפאב מוצבת מכונה לממכר סיגריות, המעודדת את האורחים לעשן במקום, ואף לטענתה הפניות של מנהל הפאב לעירייה היו למראית עין ונועדו רק כדי לכסות את העסק מפני טענות שההנהלה אינה עושה די למניעת העישון.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות מקצועית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועדויות הפקחים, הגיע בית המשפט למסקנה כי הנהלת הפאב הוכיחה כי פעלה באופן סביר למניעת העישון במקום הציבורי, על ידי הצבת שלטים, מניעת שירות למעשנים והקצאת מתחם עישון. על כן זיכה אותה מהאשמה המיוחסת לה בגין עבירות של אי מניעת עישון במקום ציבורי.

 

876/13, 877/13