אישה שהורשעה על סמך הודאתה בחבלה במזיד ברכושו של שכן במסגרת סכסוך שכנים עם היסטוריה ארוכה, ערערה על עצם ההרשעה ועל העונש שנגזר עליה לביצוע חודשיים של עבודות שירות. לפני שבוע (יום ב') קיבל בית המשפט את הערעור באופן חלקי, והחליט להשאיר את ההרשעה על כנה אך לבטל את עבודות השירות.


שנים רבות הייתה האישה מסוכסכת עם השכן. היא חשדה כי הוא חיבל לה בחשמל בכוונה תחילה, ותגובתה לכך הייתה הרסנית: היא חוררה את הפרגולה בבניין באמצעות סכין מטבח, ולא הסתפקה בכך אלא התיזה צבעי גואש על הגדר, על דלת השכן ועל האופנוע השייך לבנו.


השכנה הופנתה לשירות המבחן בעקבות הודאתה במעשים, וקצין המבחן המליץ שלא להרשיע אותה כלל עקב נסיבותיה האישיות. בית המשפט שקל את המעשים ואת הנסיבות האישיות, ולבסוף הכריע כי יש מקום להרשיע אותה חרף ההמלצה של קצין המבחן, וגזר עליה עונש של עבודות שירות למשך חודשיים.


האישה הגישה ערעור על פסק הדין, וביקשה לבטל את ההרשעה על סמך ההמלצה של שירות המבחן, או לפחות לבטל את עונש עבודות השירות כך שיתאפשר לה לשמור על מקום עבודתה. לטענתה היא הורשעה בעבירה פלילית מכיוון שהשתמשה בסכין לצורך חירור הפרגולה, אך היא לא החזיקה בסכין כדי לאיים על השכן או אפילו לשם הגנה עצמית, אלא אך ורק לשם חירור הפרגולה.


השכנה השתמשה בסכין למטרה ברורה ולא לצורך איום על חיי אדם


כמו כן, ביקשה האישה לבטל את ההרשעה מחמת נסיבות חייה הקשות כאם חד הורית. היא תיארה כי הצליחה להשתקם ומצאה עבודה לאחר זמן רב שבו לא עבדה, והביעה חשש כי הרשעתה עלולה לגרום לכך שתפסיד את מקום העבודה החדש. מסיבה זו אף ביקשה לפחות לבטל את עבודות השירות, מכיוון שאם תיאלץ לבצע אותן היא לא תוכל להמשיך ולעבוד, ולכן לדעתה מדובר בענישה לא מידתית.


המדינה לעומת זאת טענה כי אין לשנות את ההחלטה שניתנה בבית המשפט לגבי עצם ההרשעה ואף בנוגע לענישה. לגרסת המדינה, למרות ההסבר שסיפקה האישה בקשר לשימוש הספציפי בסכין, עדיין מדובר בהחזקת סכין ובגורם שמונע את האפשרות לסיים את ההליך ללא הרשעה כלל.


בית המשפט אמנם הסכים כי השימוש בסכין במקרה זה אינו מקרה קלאסי של שימוש בסכין, והוא לא היה למטרות איום על חיי אדם או פגיעה בו, אך הדגיש כי עדיין סכין היא סכין, ויש סכנה הגלומה בהחזקתה. בית המשפט הוסיף כי מכל מקום אין להקל בשימוש בסכין במקרה זה, שבא כדי להזיק באופן מכוון לרכושו של השכן.

 

יש לך שאלה?

פורום סכסוכי שכנים
פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת


לאחר ששקל את טיעוני הצדדים מצא בית המשפט שיש מקום לביטול עונש עבודות השירות, משיקולי שיקום. בקביעתו התחשב בית המשפט בכך שהיחסים בין השכנים שוקמו והם כעת מנהלים יחסי שכנות תקינים, וכן בכך שהאישה תוכל להמשיך בעבודתה. עם זאת הוחלט להותיר את ההרשעה על כנה בגלל השימוש בסכין.

 

ע"פ 46375-10-14