מדינת ישראל הגישה תביעה לפינוי מקרקעין כנגד אדם שבנה בית מגורים ואורווה בשטח השייך למנהל מקרקעי ישראל. בשבוע שעבר (יום ד') קיבל בית המשפט את התביעה, חייב את הנתבע לפנות את הקרקע בתוך חודש והסמיך את המדינה להרוס כל מבנה שיישאר בשטח. כמו כן הנתבע חויב בתשלום ההוצאות המשפטיות בסכום של עשרת אלפים שקלים.


לפי כתב התביעה, מפקח מטעם המנהל הגיע לבצע ביקורת במקרקעין וגילה כי השטח גודר, ועל המקרקעין נבנו בית מגורים, אורווה וסככה. בעקבות הביקורת נשלחה לנתבע התראה לפנות את השטח ולהרוס את כל המבנים שהקים.


אחרי כחודשיים הגיע המפקח לבצע ביקורת נוספת, ומצא כי הנתבע לא פינה את הקרקע ולא הרס את המבנים. לפיכך הוגשה כנגדו תביעה בבית המשפט.


הנתבע טען בבית המשפט כי הוא מתגורר על הקרקע ומגדל שם סוסים וכבשים כבר יותר מ-20 שנים, וכי עבר לשם לאחר שטיפל בסוסים בחצר בית הוריו, אך השכנים התלוננו על כך בעירייה.


החזקה בשטח בבעלות המדינה במשך שנים רבות לא מעניקה זכויות קניין על הקרקע


לטענתו, המעבר התבצע בתיאום העירייה ובהסכמתה, ובמשך השנים שהתגורר שם ביקר את המקרקעין נציג מטעם המנהל והיה ער לכך שנבנו עליהם מבנה מגורים ואורווה. אותו נציג הבטיח לו כי יוכל להתגורר במקום במשך כל ימי חייו, אך למרבה הצער הוא נפטר וכך הנתבע לא יכול היה להוכיח את דבריו.


לגרסת הנתבע, דרישתה של המדינה לפנות את השטח בטענה כי פלש למקרקעין שלא כדין היא שקר גס ומכוון, שכל מטרתו לאפשר למנהל להקים פרויקט בניה נרחב שתוכנן לאותו אזור, תוך רמיסת זכויות הקניין של הנתבע.


עוד הוסיף הנתבע כי הזכויות שהוענקו לו על ידי נציג המנהל, ובייחוד החזקה בשטח בפועל במשך תקופה כה ארוכה ללא כל התנגדות, מעניקות לו מעמד של בר רשות במקרקעין שאינה ניתנת לביטול.


לגבי טענת הנתבע על כך שקיבל הבטחה שלטונית מנציג המנהל אשר מחייבת את המדינה, נקבעו בפסיקה קריטריונים ברורים לכך, כאשר בראש ובראשונה מי שטוען שקיבל הבטחה כזו צריך להוכיח שהיא אכן ניתנה. ואולם, במקרה זה כל מה שסיפק הנתבע הוא את שמו של האדם אשר לטענתו הבטיח לו את הדברים, אך כאשר ניסה לזמן אותו למתן עדות התגלה כאמור כי הוא נפטר.

 

יש לך שאלה?

פורום מנהל מקרקעי ישראל | רשות מקרקעי ישראל
פורום פינוי שוכר ומקרקעין, פירוק שיתוף


נוסף על כך, בירור קצר בחומר הראיות העלה כי לאותו נציג שנפטר כלל לא הייתה סמכות חוקית להבטיח לנתבע כי יוכל להישאר במקרקעין לכל ימי חייו. גם הגורמים האחרים שהזכיר הנתבע כגון העירייה שאישרה לו לעבור לאותו שטח, אינם בעלי כל זיקה קניינית לשטח ואין להם כל סמכות להבטיח זכויות כלשהן.


בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה, והורה לנתבע לפנות את המקרקעין בתוך 30 ימים. נוסף על כך קיבלה המדינה אישור להרוס את המבנים על השטח, והנתבע חויב בתשלום הוצאות משפטיות בסכום של עשרת אלפים שקלים.


ת"א 8421-09-11