בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר בשבוע שעבר (יום ד') הסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות ביטוח, שלפיו חברות הביטוח ישיבו למבוטחים אשר החזיקו בפוליסות ביטוח חיים במהלך התקופה שנקבעה, 53% מההפרש שנוצר בין שיטת החישוב שביצעו המבקשים לבין החישוב שהחברות ערכו בעצמן. חברת הראל תשיב סכום של שמונה מיליון ו-450 אלף שקלים, חברת מגדל תחזיר כ-14 מיליון ו-690 אלף שקלים, וחברת הפניקס סכום של כשבעה מיליון ו-825 אלף שקלים.


המבקשים, מבוטחים בחברות הביטוח, הגישו את התביעה הייצוגית בטענה שבמשך תקופה שהחלה בשנת 2001, גבו החברות תוספת לדמי הניהול הקבועים בסופו של כל חודש, אף על פי שהיו צריכות לגבות את אותה תוספת רק בסופה של כל שנה בהתאם לתקנות דמי הניהול. לטענתם, כתוצאה מהגבייה החודשית של דמי ניהול אשר השתנו מדי חודש, לא נצברה למבוטחים התשואה החודשית שהייתה יכולה להיצבר, וכך הסכום שנצבר לזכותם נמוך מהסכום שהיו אמורים לצבור.


לעומת זאת, חברות הביטוח טענו שפעלו כדין כשגבו את התוספת לדמי הניהול מדי חודש, והוסיפו כי חלה התיישנות על התביעה מאחר שחלפו שנים רבות מאז שגבו את הסכומים האמורים.


גביית תוספת דמי הניהול באופן חודשי ולא שנתי הובילה לצבירת סכום נמוך יותר בפוליסות


בין הצדדים הושג הסדר פשרה שאף הובא לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה, והם הגישו אותו לאישור בבית המשפט. במסגרת ההסדר סוכם כי מדובר בפוליסות ביטוח חיים שהונפקו בחברות הביטוח בשנים 2003-1992, אשר בגינן גבו החברות דמי ניהול משתנים.


ההחזר שעל כל חברת ביטוח להשיב למבוטחים נקבע על פי ההפרש שנוצר בין שיטות החישוב של הצדדים, כלומר ההפרש בין הסכום שנצבר למבוטחים בפועל ובין הסכום שהיו יכולים לצבור אילו חברות הביטוח היו גובות את התוספת לדמי הניהול בסוף כל שנה, לפי שיטת המבקשים.


עוד נקבע בהסדר הטיעון כי חברות הביטוח לא ישיבו את הכספים לקבוצות מסוימות של מבוטחים, כגון אלו שבפוליסות הביטוח שלהם נקבעו ערכי פדיון מיוחדים, מבוטחים שביטלו את הפוליסה תוך שנתיים מהרגע שנפתחה, אלו שלא שילמו דמי ניהול או ששילמו סכום מופחת ועוד.


לפי ההסדר, תשיב חברת הראל למבוטחיה שמונה מיליון ו-450 אלף שקלים, חברת מגדל תחזיר כ-14 מיליון ו-690 אלף שקלים, ואילו חברת הפניקס תשלם כשבעה מיליון ו-825 אלף שקלים. חלק מסכומים אלו יושבו אף לחברות עצמן, בשל הפסד שנגרם להן כתוצאה מגביית דמי ניהול נמוכים יותר לאחר שנת 2001. עוד נקבע כי אם החברות לא יצליחו לאתר מבוטחים מסוימים לצורך ההחזר, הן יתרמו את הסכומים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


בית המשפט עיין בהסדר הפשרה ומצא שהוא הוגן וראוי, ולפיכך אישר את ההסדר ונתן לו תוקף של פסק דין. בית המשפט הורה לחברות הביטוח לפרסם הודעה לציבור על פרטי ההסדר, וכן הפנה אותן למרשם האוכלוסין כדי לאתר את כל המבוטחים הרלוונטיים.

ת"א 1016-08