סכסוך שכנים העיב על שלוותו של רחוב קטן באשקלון: שכן הפך מטרד אנושי ופגע במכוון בזוג שרכשו דירה הגובלת בחצרו, באמצעות חבלה ברכושם ומגוון פעולות מרעישות ומלכלכות, לרבות הצבת "כישופים" נגדם בחצר ביתו. בני הזוג הגישו תביעה אזרחית נגדו בטענה שהתנהגותו גרמה לירידת ערך הדירה, ולפני שבוע (יום א') קיבל בית משפט השלום את תביעתם באופן חלקי, בקובעו כי לא יקבלו פיצוי עבור ירידת ערך, אך הנתבע יפצה אותם בסכום של כ-81 אלף שקלים על עוגמת הנפש שגרם, וכן יישא בהוצאותיהם המשפטיות בסכום של 25 אלף שקלים.


בני הזוג רכשו את דירתם לאחר שהוקסמו מהרחוב הצר והשלו המאופיין בבתים דו משפחתיים. הם שיפצו את הדירה ובנו גדר בין החצרות שבין ביתם לביתו של השכן, אך הוא הבטיח כי ימרר את חייהם. ואמנם, הוא החל לנהוג בשיטתיות כדי לפגוע בשלוותם.


השכן הפעיל מכסחת דשא בחצר ללא דשא, והציב כישופים על הגדר המשותפת


הנתבע החל לגרום רעש מכוון כגון הפעלת מוזיקה בווליום גבוה כאשר הרמקולים מופנים לביתם, הפעלת מכסחת דשא במקום ללא דשא ואף הטחת חפצים על הגדר המשותפת. הוא אף לכלך את הסביבה, ניסה לחתוך את הגדר ולפגוע ביציבותה והציב בחצרו ועל הגדר "כישופים" שגרמו למפגע אסתטי. תחילה ניסו התובעים להתעלם ולהבליג על התנהגותו המוזרה של שכנם, אך משלא פסק הזהירו אותו כי יתלוננו עליו.


ואולם, במקום שהדברים ייגמרו כאן, החל השכן להשחית את רכושם. בני הזוג הציבו מצלמות נסתרות שתיעדו אותו שורט את רכבם. התובעים התלוננו במשטרה והגישו כנגדו כתב אישום, והוא הורשע בחבלה מכוונת ברכב והוטל עליו לשלם קנס ופיצוי בסכום של 2,000 שקלים.


כאמור, בני הזוג לא הסתפקו בכך והגישו נגדו תביעה אזרחית בטענה שגזר הדין המקל לא גרם לו לשנות את דרכיו, ואולי רק חיובו בפיצוי גבוה יגרום לו להפסיק להזיק להם. הם עתרו בדרישה שהנתבע ישלם להם עבור כל ההוצאות שהוציאו כשאספו ראיות נגדו, וכן הגדירו אותו כ"מטרד אנושי" ועתרו לקבלת פיצוי עבור עוגמת הנפש שגרם להם וירידת הערך של דירתם.


הנתבע: השכנים תלו ברחוב שלטים שלפיהם אני חולה נפש


הנתבע ניסה לגמד את התנהגותו כלפי בני הזוג, והציג אותה כתגובה להתנהלותם ששיבשה את שיקול דעתו וגרמה לו לבצע את העבירות. הוא טען שבזמן ששיפצו את הדירה הם גרמו למטרד מתמשך וכי גילה שרכביו הושחתו. כמו כן, לטענתו בני הזוג תלו שלטים ברחוב המזהירים כי הוא חולה נפש, והוסיף כי בן הזוג עקב אחרי אשתו. מאחר שהמשטרה לא טיפלה בתלונותיו, החליט לנקום בהם בעצמו.


השופט התרשם כי השכן פעל בצורה שיטתית בכוונה לפגוע בבני הזוג וברכושם, והוסיף כי התנהגותו לא מצטיירת כנורמטיבית אלא כהתנהלות תמוהה. השופט אף שוכנע מעדויות של שכנים אחרים כי ככל הנראה התנהגותו פגעה גם בהם, ולא נתן אמון בגרסה שסיפר בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום סכסוכי שכנים
פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת


השופט קבע כי אמנם בני הזוג אינם זכאים לפיצוי על ירידת ערך לדירה שגרמה התנהגותו של השכן, אך בהחלט זכאים לפיצוי עבור עוגמת נפש. משכך חויב השכן לשלם סכום של כ-81 אלף שקלים עבור הנזקים הישירים שגרם ועבור עוגמת נפש, וכן הוא חויב לשלם את ההוצאות המשפטיות בסכום של 25 אלף שקלים.

 

ת"א 34211-12-12