בני זוג רכשו דירה בבניין שעמד להיבנות, וגילו שהקבלנים התקינו מעלית שבת בניגוד למה שהוסכם בהסכם המכר. הם תבעו מהקבלנים את הפיצוי המוסכם שנקבע בסכום של 80 אלף שקלים בטענה שאורח חייהם החילוני נפגע. ביום ש' קיבל בית המשפט את התביעה, אך העמיד את סכום הפיצוי הראוי על 30 אלף שקלים, וכן חייב את הקבלנים בשכר טרחה בסכום של 7,000 שקלים.


על פי מפרט הבניין המהווה חלק מהסכם המכר צוין בבירור כי בבניין תותקן מעלית "רגילה", אך חרף זאת הקבלנים התקינו מעלית שבת. רוב הדיירים בבניין הגיעו להסכמה כי בכל שבת תופעל המעלית על תקן של מעלית שבת בשעות היציאה לתפילות והחזרה מהן, במשך כשלוש וחצי שעות, אך בני הזוג לא הסכימו לכך.


בני הזוג החליטו להגיש תביעה לתשלום הפיצוי המוסכם, בטענה שהפעלת המעלית בשבתות כמעלית שבת מהווה סתירה להוראות המפרט והפרה של ההסכם, וכן היא פוגעת באופן מהותי באורח חייהם כחילונים.


הקבלנים ביקשו להבהיר כי במפרט נפלה טעות קולמוס, ועל פי ההסכמה עם הדיירים מעלית השבת הייתה אמורה להיות מותקנת. הם הוסיפו כי אפשר לראות שהתובעים הסכימו עקרונית לקיומה של המעלית בכך שלא דרשו לתקן את ההפרה הנטענת בהסכם, אם כי דרשו לתקן ליקויים אחרים שהתגלו בדירתם, וכן טענו כי בניגוד לטענת התובעים, לא מדובר בפגיעה ממשית באורח חייהם.


נוסף על כך, הקבלנים טענו כי אם תתקבל התביעה בגין הפרת ההסכם, יש להפחית משמעותית את סכום הפיצוי המוסכם, היות שנוצר יחס לא סביר בין סכום זה לבין הנזק שנגרם לכאורה לתובעים.


האם מעלית השבת הותקנה מפני שבתו של הקבלן שומרת המצוות רכשה את הפנטהאוז?


השופטת השתכנעה שאכן נפלה טעות בעריכת המפרט, וכי הקבלנים התכוונו להתקין בבניין מעלית שבת מלכתחילה, ולא כפי שטענו התובעים, כי הוחלט על התקנת המעלית רק לאחר שכרתו את ההסכם עמם, מכיוון שבתו של הקבלן רכשה את הפנטהאוז בבניין ודרשה זאת מתוקף היותה שומרת מצוות.


עם זאת, גם אם מדובר בטעות בניסוח, השופטת הכריעה שעדיין לא מדובר ב"טעות סופר", מאחר שהתובעים רכשו את הדירה בהסתמכם על המפרט ובמחשבה כי תותקן בבניין מעלית רגילה, ולכן נקבע כי הקבלנים אכן הפרו את הסכם המכר.


השופטת הוסיפה כי אמנם ייתכן שהתובעים לא מחו באופן גורף על כך שהותקנה מעלית השבת בניגוד לאמור במפרט, אך הדבר אינו מעיד על כך שהם הסכימו לתיקון המפרט ובעצם ויתרו על זכותם לקבל פיצויים, כפי שטענו הקבלנים. מצד שני, היא לא שוכנעה כי התקנת המעלית אכן פגעה בצורה כה מהותית באורח החיים של התובעים, כפי שניסו להציג זאת.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה קבלן | חברה משכנת
פורום רכישת דירה | מכירת דירה


מאחר שנקבע כי הפעלת מעלית במתכונת של מעלית שבת לשעות ספורות בשבתות אינה הפרה מהותית של ההסכם, אף אם היא עלולה לשבש מעט את אורחות החיים החילוניים, ועם זאת אכן חלה הפרה של ההסכם, קיבלה השופטת את התביעה אך הציבה את סכום הפיצויים על סכום של 30 אלף שקלים. כמו כן חויבו הקבלנים לשלם את ההוצאות המשפטיות של התובעים בסכום של 7,000 שקלים.

 

ת"א 18067-12-10