במהלך משחק כדורגל בין מכבי נתניה ובית"ר ירושלים שנערך באצטדיון טדי בשנת 2011, שרו האוהדים שיר גזעני כנגד שחקן ערבי, ובשל כך הורשעו שניים מהם על פי הודאתם בעבירה פלילית של התבטאות גזענית במהלך אירוע ספורט. ביום א' גזר עליהם בית המשפט ריצוי של 100 שעות שירות לתועלת הציבור, וכן הם חויבו לחתום על התחייבות בסכום של 3,000 שקלים שלא יבצעו עבירה דומה למשך שנה.


שני האוהדים שרו עם אוהדים אחרים במגרש כנגד שחקן הכדורגל הערבי סלים טועמה, וכנגד ערבים באופן כללי. המדינה עתרה לבית המשפט בבקשה להטיל עליהם עבודות שירות והרחקה ממגרשי הכדורגל, תוך שהדגישה את החשש מכך שהתבטאויות גזעניות עלולות לגרור מעשים חמורים, ומכיוון שלשיטתה צריך להחמיר בענישה בגין עבירות אלו כדי לגרום הרתעה.


לעומת זאת, שני הנאשמים ביקשו מבית המשפט לבטל את הרשעתם ולהסתפק בהטלת עונש קל יחסית של שירות לתועלת הציבור. הסיבות שנתנו לכך היו שמאז אותו אירוע חלף זמן רב והעובדה שבאותה עת רק החלו לאכוף את החוק בעניין זה.


כמו כן, הנאשמים פירטו את נסיבותיהם האישיות שאינן קשורות לעבירה וביקשו להתחשב בהן, והוגש בעניינם תסקיר של שירות המבחן. הנאשם הראשון הסביר שהיה צעיר מאוד, כבן 23, בעת ביצוע העבירה, ללא עבר פלילי. הוא הביע חרטה על מעשיו ולקח עליהם אחריות מלאה, ואף הבהיר כי אין לו דעות גזעניות. מאז הוא מנהל אורח חיים נורמטיבי, עובד ולומד משחק, וקצין המבחן שהתרשם כי המעשה שעשה אינו מאפיין אותו, המליץ להימנע מהרשעתו כדי לא לפגוע בעתידו התעסוקתי.


אחד הנאשמים העיד שכלל אינו אוהד כדורגל ופשוט נסחף בעקבות ההמון


לפי תסקיר שירות המבחן, הרקע של הנאשם השני דומה מאוד לחברו. אף הוא היה צעיר בעת ביצוע העבירה, ומאז הספיק להשלים את לימודיו בהצלחה ולעבוד כהנדסאי אלקטרוניקה, באורח חיים נורמטיבי לחלוטין. הוא העיד כי כלל אינו מתעניין בכדורגל ובאותו יום פשוט נסחף בעקבות ההמון, הביעה חרטה ובושה על מעשיו והבטיח שלא יחזור עליהם עוד. גם במקרה שלו המלצת קצין המבחן הייתה שלא להרשיע אותו מחשש לפגיעה תעסוקתית.


השופט לא השתכנע כי במקרה זה אפשר להימנע מהרשעתם של הנאשמים, והסביר כי בית המשפט נמנע מהרשעה רק במקרים חריגים שבהם עלול להיגרם לנאשם נזק קונקרטי שאינו יחסי לעבירה שביצע, דבר שלא חל בעניין זה.


השופט הדגיש את הכיעור שבהתבטאויות גזעניות ואת הפגיעה הכפולה שלהן כאשר הן נאמרות במסגרת של משחק ספורטיבי, כאשר אחד מהערכים החשובים ביותר בספורט הוא השוויון והעובדה שכולם שווים על המגרש, ללא הבדלי דת, מוצא או צבע עור.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום רישום פלילי


עם זאת, השופט התחשב בכך שמדובר באירוע בודד אשר הנאשמים לא יחזרו עליו, וכן בעובדה כי העבירה בוצעה בזמן שבו רק החל להיאכף החוק אשר אוסר על אמירות גזעניות. לפיכך גזר על שני הנאשמים 100 שעות של שירות לתועלת הציבור, וכן הורה להם לחתום על התחייבות בסכום של 3,000 שקלים שלא יבצעו עבירה דומה במשך שנה.


ת"פ 11080-05-11