אדם דתי כבן 50 העובד כמשגיח כשרות במפעל מזון התעלל בגור חתולים וגרם למותו. בית משפט השלום בבאר שבע גזר עליו בשבוע שעבר (יום ג') שמונה חודשי מאסר מותנה למשך שלוש שנים, צו של"צ בהיקף של 600 שעות, וקנס בסך 10,000 שקלים, או 90 ימי מאסר תמורתו.

 

בחודש יוני 2014, בשעת בוקר מאוחרת, הנאשם המנהל אורח חיים כחסיד חב"ד, שהה בשוק העירוני בערד. שם לטענתו נשרט על ידי גור חתולים, ובתגובה הרים את החתול, השליכו לאדמה, דרך על ראשו מספר פעמים ולאחר זמן קצר גרם למותו.

 

במסגרת הסדר טיעון, הופנה הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן למבוגרים. ממנו עלה כי הנאשם ללא עבר פלילי, נשוי ואב לשמונה ילדים. עובד כמשגיח כשרות במפעל ליצור מזון ברשת בינלאומית. מאבחון פסיכולוגי עלה כי הוא סובל מהפרעת אישיות פרנואידית, נעדר אמפתיה כלפי חסרי ישע, כאשר המסגרת הדתית מגנה עליו מפני סטייה מנורמות מקובלות.

 

הנאשם לקח אחריות חלקית על מעשיו, וקצין המבחן התרשם כי הוא ביצע את העבירה על רקע תפיסתו את החתול כחיה טמאה, ואף חש כעס כאשר הגור שרט אותו והביע קושי משמעותי לגלות כלפיו חמלה ואמפתיה.

 

לנוכח גילו המתקדם והיותו מפרנס משפחה בת עשר נפשות, המליץ שירות המבחן על ענישה שיקומית הרתעתית לריצוי בעבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות, ומאסר על תנאי ממושך.

 

אדם שפוגע בבעלי חיים חסרי ישע עלול גם לפגוע בבני אדם

 

התביעה הציגה בפני בית המשפט את תמונת גור החתולים ההרוג, וציינה כי קיימת סכנה כי מי שפוגע בבעלי חיים יפגע גם בבני אדם. עוד הדגישה את חומרת המעשה של התעללות בחסר ישע, ועתרה להשית עליו מאסר בפועל לפחות למשך שנתיים, מאסר על תנאי וקנס כספי משמעותי שיועבר לקרן לרווחת בעלי חיים.

 

הסנגור הציג אישור על העסקת הנאשם במפעל המזון ומכתב המלצה מטעם מעסיקיו. וטען כי אם יאלץ להעדר מעבודתו, יתכן שתופסק העסקתו. עוד ציין כי עונש מאסר, ולו בדרך של עבודות שירות, עלול להביא לפיטוריו ויקשה עליו להשתלב במסגרת תעסוקתית בהמשך בשל גילו המתקדם.

 

רב המועצה האזורית ששימש כמליץ יושר העיד כי מדובר באדם נורמטיבי, ומסר כי המעשה אינו תואם את דרכיו, ואף ביקש לנהוג עמו במידת החסד והרחמים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי העבירה שביצע הנאשם חמורה, והדגיש כי בעלי חיים הם חסרי ישע כלעומת בני האדם ואינם מסוגלים להגן על עצמם, לכן אם לא תקבענה נורמות האוסרות על פגיעה בהם, לא יהיה להם מגן אחר.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

עם זאת בית המשפט סבר כי ההליך המשפטי שחווה הנאשם, הכולל מעצר, חקירות במשטרה ומעצר בית למשך מספר חודשים, היה בו כדי להעביר את המסר המתאים ולהרתיעו מלשוב ולבצע עבירות נוספות. לפיכך גזר עליו שמונה חודשים מאסר מותנה למשך שלוש שנים, עבודות של"צ בהיקף של 600 שעות וקנס בסך של 10,000 שקלים.

 

ת"פ 9729-06-14