צעיר ערבי שביקש להיכנס למועדון בתל אביב אך סורב, הגיש תביעה לפיצויים של 50 אלף שקלים בגין אפליה. בית משפט השלום בתל אביב קיבל את התביעה בשבוע שעבר (יום ד'), ועם זאת קבע שבנסיבות העניין הסכום הראוי לפיצויים הוא 15 אלף שקלים. כמו כן, הנתבעים ישלמו את אגרת בית המשפט ושכר טרחת עורכי דינו של הצעיר בסכום של כ-6,000 שקלים.


הצעיר ביסס את עמדתו על הוראות החוק האוסר אפליה בכניסה למקומות בילוי. הוא טען כי לא רק שהופלה אלא גם זכה ליחס מזלזל, וחש השפלה גדולה כאשר לא עבר את הסלקציה ונמנעה ממנו הזכות להשתלב בחברה הישראלית כשווה בין שווים, רק בשל מוצאו הערבי.


לעומת זאת, הנתבעים טענו שהתובע אינו זכאי לפיצוי כלשהו או לחלופין שהוא זכאי לפיצוי בסכום נמוך בלבד, מכיוון שלגרסתם הוא לא הופלה כלל, אלא יזם את כל האירוע והגיע למועדון בכוונת תחילה להוציא מהם כספים שלא כדין, כאשר הוא מצויד במצלמות.


הנתבעים הוסיפו שהצעיר כלל לא נפגע ולא נגרם לו כל נזק, ושמדובר בתובע סדרתי אשר מתמחה בתביעת מקומות בילוי על רקע גזעני, וביקשו מבית המשפט לבחון את מעשיו באותו אירוע בזכוכית מגדלת.


בית המשפט התייחס לטענות הצדדים, וסבר כי התובע אכן לא הוכנס למועדון בגלל מוצאו. אמנם הוא נוהג להגיש תביעות רבות מכוח החוק, אך אין לכך רלוונטיות אם נקבע שהוא אכן הופלה כאשר נמנעה ממנו האפשרות להיכנס למועדון.


העובדה שהצעיר נוהג להגיש תביעות רבות על רקע אפליה לא נזקפה לחובתו


פיצוי שניתן עקב אפליה אינו מחייב הוכחות בדבר קיומו של נזק, מכיוון שתכליתו היא הרתעת מקומות ציבוריים מלעבור על הוראות החוק. עם זאת, גובה הפיצוי יתבסס גם על קביעת בית המשפט לגבי עוצמת הפגיעה בתובע.


נקבע שללא ספק התובע הרגיש מושפל כאשר לא ניתנה לו האפשרות להיכנס למקום הבילוי, בזמן שהוא עומד בצד קין וצופה בבליינים אחרים שנכנסים ויוצאים מהמועדון ללא בעיה. אילו היה צוות המועדון מתיר לו להיכנס כמו כל אדם אחר, הייתה נמנעת הפגיעה בו ולא הייתה קמה עילה לתביעה, ולכן העובדה שהוא מגיש תביעות רבות לא נזקפה לחובתו.


גם העובדה שהתובע הצטייד במצלמות לפני שניסה להיכנס מעידה על כך שהניח מראש כי כניסתו לא תתאפשר, והמצלמות בסך הכול עזרו לו להוכיח את טענותיו.


נוסף על כך נדחתה טענת הנתבעים כי הצעיר התנהג בצורה פסיבית ולא דרש להיכנס למועדון על פי חוק. בית המשפט העיר כי לא ניתן היה לצפות ממנו להפציר בצוות המועדון או לנסות לשכנע אותו מעבר למה שניסה, מצב שאולי היה מאפשר לו להיכנס, אך מדובר היה בכניסה מאולצת ומביכה שהייתה מקשה עליו ליהנות מהבילוי כשאר הצעירים.

 

יש לך שאלה?

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


מסיבות אלו נקבע שסכום הפיצוי צריך להיות משמעותי מצד אחד ומידתי מצד שני, והוחלט להעמיד אותו על סכום של 15 אלף שקלים בנסיבות העניין. נוסף על כך חויבו הנתבעים לשלם את ההוצאות המשפטיות של התובע בסכום של כ-6,000 שקלים.


תא"מ 32299-06-13