אישה שמכרה את דירתה הגישה תביעה אזרחית נגד הרוכש והמתווכים, לאחר שציוד נזרק מהדירה ללא רשותה. התביעה הוגשה לתשלום פיצויים עבור שווי הציוד ועוגמת הנפש שנגרמה לה עקב אובדן חפצים עם ערך סנטימנטלי. בשבוע שעבר (יום א') נדרש בית משפט השלום להכריע לגבי חלוקת האחריות לזריקת החפצים בין המתווכים והרוכש, ולאחר שמיעת טענות הצדדים חויב הרוכש לשלם סכום של 22 אלף שקלים, ואילו המתווכים חויבו לפצות את המוכרת בסך של 5,000 שקלים.


הצדדים הגיעו להסכמה שלפיה התובעת תפוצה בסכום של 27 אלף שקלים, ולכן כל שנותר לבית המשפט לקבוע הוא מי אחראי לתשלום הפיצויים. רוכש הדירה טען כי מלוא האחריות לנזק רובצת על כתפי המתווכים, וכראיה לכך הדגיש כי תפס את החזקה על הדירה רק אחרי שהמתווכים אישרו לו לעשות זאת, בכך שהפנו אותו למפתח שנמצא בארון החשמל.


לטענתו, הוא יכול היה לדעת את מיקום המפתח רק באמצעות המידע שקיבל מהמתווכים, וזאת ראיה לכך שהחזקה בדירה נמסרה לו, ולכן לא היה צורך לערב את המוכרת בענייני תכולת הדירה.


מי ידע שהמפתח נמצא בארון החשמל?


המתווכים טענו שמסרו את המפתח לשמאי מטעם הבנק לצורך בדיקת הנכס והערכת המשכנתא, ולאחר מכן המפתח הוחזר לארון החשמל. הם הדגישו כי נאמר לרוכש שהמפתח לא יכול להימסר לו מבלי שהמוכרת תסכים לכך. כמו כן הם ציינו שהרוכש הודה כי לא קיבל את המפתח מהם, לא קיבל את הסכמתם להשלכת החפצים מהדירה ואף לא זימן את השמאי לעדות לצורך הוכחת אחריותם לנזק.


השופט בחן את הראיות וטענות הצדדים, שמהן עלה כי הרוכש לא פרץ לדירה אלא אכן נכנס אליה בעזרת המפתח שהיה בארון החשמל, מפתח שהיה אמור להיות ברשותם של המתווכים. כמו כן הסתבר שאף אחד מהנתבעים לא נכח בדירה בזמן ביקורו של השמאי שם, אלא שהמפתח נמסר לשמאי, ומיקומו של המפתח נמסר לרוכש על ידי המתווכים והשמאי.


מאחר שידע היכן נמצא המפתח וכן שילם את מלוא התמורה לרכישת הדירה, סבר הרוכש כי הוא רשאי להיכנס אליה, והורה למתווך שלו להשתמש במפתח, לבדוק את החפצים שנותרו ולזרוק את הציוד שאין בו צורך. ואולם, הוכח כי הרוכש מעולם לא קיבל אישור רשמי לקבלת הדירה באותו מועד.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום תיווך נדל"ן


השופט השתכנע כי הרוכש לקח חזקה על הדירה בשלב שבו עדיין לא היה רשאי לעשות זאת ומבלי שקיבל לכך אישור מהמוכרת, וזרק את החפצים לפני שווידא עם המוכרת כי אינו גורם לה נזק. לפיכך נקבע כי רוב האחריות לנזק מוטלת עליו, אם כי גם המתווכים אשמים במידת מה בכך שאפשר לו גישה למפתח, אם כי הם לא אלו שזרקו את תכולת הדירה ואף לא אישרו לרוכש לעשות זאת.


בנסיבות אלה רוכש הדירה חויב לשלם למוכרת פיצויים בסכום של 22 אלף שקלים, ואילו המתווכים חויבו בתשלום 5,000 שקלים בלבד.


ת"א 11723-03-13