במהלך השתתפות בהפגנה בירושלים, זרק צעיר כבן 20 מזרן לפח אשפה וניסה להצית אותו ואף חסם את התנועה. הוא הובא למשפט, ובית המשפט המחוזי בירושלים נדרש לקבוע מה העונש שיוטל עליו: האם מאסר בפועל כפי שדרשה המדינה או שירות לתועלת הציבור כפי שהמליץ שירות המבחן? ביום ב' החליט בית המשפט להתחשב בגילו הצעיר ובעברו הנקי, והטיל עליו 180 שעות של שירות לתועלת הציבור, ומאסר על תנאי למשך שלושה חודשים בלבד.


הצדדים הגיעו להסדר טיעון, שלפיו הורשע הצעיר בעבירות על פי הודאתו. המעשים המיוחסים לו התבצעו במהלך הפגנה שהתרחשה בירושלים כחלק ממאבק נגד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל, שבה השתתף הצעיר עם נערים חרדים נוספים.


בצומת שבה התקיימה ההפגנה היה פח זבל שהעלה עשן, והצעיר זרק לתוכו מזרן במטרה להצית אותו. הוא ביקש משני צעירים נוספים לעזור לו להזיז את הפח לאחד הרחובות המרכזיים, ויחדיו הם הציבו אותו כדי לחסום את נתיב הנסיעה.


על פי תסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו, מדובר ברווק המתגורר בישיבה באשדוד. הוא חרדי אדוק שבא ממשפחה חרדית, ואורח חייו כולל לימוד תורה באופן אינטנסיבי. כחלק מההשתייכות האידאולוגית שלו, הוא מתנגד לגיוס בחורי ישיבות.


בית המשפט התחשב בעובדה שלא נגרם נזק ממשי ממעשי הצעיר


הוא גדל כילד חולני וחלש למשפחה עם 12 ילדים, ואחיו התאום נפטר כשהיה בן 11 בלבד. אין לו עבר פלילי והא הביע חרטה על המעשים שביצע. לאור זאת התרשמות קצינת המבחן ממנו הייתה שהשתייכותו האידאולוגית הובילה אותו לביצוע העבירות, מאחר שהוא מזדהה עם האברכים שגויסו בעל כורחם ועוינותו כלפי הממסד החילוני.


עם זאת הוא הבין כי נהג באלימות וביצע מעשים שאסורים גם על פי הסמכות הרבנית שהוא מציית לה, ולכן המלצת שירות המבחן הייתה להטיל עליו עונש חינוכי של שירות לתועלת הציבור ומאסר על תנאי.


הנאשם אף ביקש להתחשב בגילו הצעיר המשייך אותו לקטגוריית "בגירים צעירים", ובכך שכבר שהה במעצר במשך 33 ימים והמעצר בית במשך שבעה חודשים.


המדינה לעומת זאת ביקשה להטיל עליו ארבעה חודשי מאסר בפועל, מאחר שבמעשיו סיכן את חיי העוברים והשבים, וטענה כי המניע האידאולוגי שלפיו פעל צריך להוות שיקול לחומרת העונש.


בבואו לגזור את העונש הזכיר השופט כי במקרה הזה מדובר בניסיון הצתה בלבד בתוך פח סגור מברזל, כך שלא נשקפה סכנה אמיתית לציבור, ופירט פסיקה קודמת שעסקה בנסיבות דומות של הצתת צמיגים או פחי אשפה במהלך הפגנה, שבה העונשים היו קרובים להמלצת שירות המבחן בעניינו של הצעיר.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


נוסף על כך, הצעיר אמנם השתתף בהפגנה אך לא היה ממארגניה, והשופט התחשב בעובדה שאם יישלח למאסר הדבר יפגע בכל משפחתו ויזיק למציאת השידוך, בכך שהוא לקח אחריות מלאה על מעשיו והבטיח כי לא יחזור עליהם בעתיד, ובכך שעברו הפלילי נקי מרבב.


בהתחשב בנסיבות אלו, החליט השופט להטיל על הנאשם עונש קל יחסית של ריצוי 180 שעות בשירות לתועלת הציבור, ומאסר על תנאי לשלושה חודשים אם יחזור על העבירות שיוחסו לו.


ת"פ 23869-04-14