ביום א' דן בית המשפט המחוזי בתל אביב בערעור המדינה על דחיית בקשתה הדחופה לאשפוז כפוי של דייר רחוב שחלה בשחפת, בטענה שהוא מהווה סכנה לבריאות הציבור מאחר שמחלתו מדבקת. לאור התרשמות בית המשפט כי אכן מדובר בסכנת הידבקות מידית של הציבור, הוא קיבל את הערעור והוציא צו לאשפוז כפוי בהתאם לפקודת בריאות העם.


בארץ קיימות שתי מרפאות לטיפול בחולי שחפת הכוללות חדרי בידוד, האחת נמצאת בבית החולים שמואל הרופא, והשנייה במרכז הרפואי של השב"ס שבה מאושפזים עצורים, אסירים ואנשים המאושפזים בכפייה.


החולה נהג באלימות מילולית כלפי הצוות הרפואי ונמלט שוב ושוב מהאשפוז


החל מחודש מארס 2014 אושפז דייר הרחוב חמש פעמים בשל מחלתו, אך בכל פעם התנגד לטיפול וברח מהאשפוז. בפעם הראשונה אושפז בשמואל הרופא אך חזר לרחוב כעבור 11 ימים, ובשני האשפוזים הבאים נמלט תוך ימים ספורים לאחר שלא שיתף פעולה עם הרופאים והתנהג באופן לא הולם.


לאחר מכן אושפז בכפייה לשבוע בבית החולים שמואל הרופא עם שמירה צמודה של שוטרים, אך בעודו מאושפז עישן סמים, קילל את הצוות הרפואי ונמלט שוב. בפעם החמישית אושפז, אך לאור התנגדותו והתנהגותו הבהיר מנהל המחלקה כי הוא אינו מתאים לטיפול רפואי במסגרת בית החולים, וכי אין מנוס אלא להעבירו למרכז הרפואי של השב"ס.


מסיבה זו הגישה המדינה בקשה לאשפוז כפוי לבית משפט השלום, כאשר המשיב עצמו לא התייצב לדיון מאחר שלא הצליחו לאתר אותו. בית המשפט דחה את הבקשה וקבע כי למרות התנגדותו לטיפול, המסגרת הראויה לטפל בו היא בבית חולים ולא במרפאה של השב"ס, שהיא בעצם מתקן כליאה ולא בית חולים.


לפיכך הגישה המדינה את הערעור, בטענה כי החולה מסכן את הציבור באופן ברור ומידי וכי קיים חשש ממשי שהחיידקים יפתחו עמידות לתרופות, כאשר הסכנה להידבקות מאותם חיידקים עמידים כפולה ומכופלת.


האשפוז הכפוי בא כמוצא אחרון ובלית ברירה


המדינה טענה כי בקשתה לאשפוז כפוי במתקן השב"ס באה כמוצא אחרון, לאחר שהחולה התנגד שוב ושוב לטיפול בו ונהג באלימות כלפי הרופאים והמטופלים בבית החולים, וכי החלטת בית משפט השלום התעלמה מחוסר היכולת של הצוות הרפואי לטפל בו במסגרת שאינה בכפייה.


בא כוחו של המשיב הצדיק את החלטת בית המשפט הקודם, וטען כי אף על פי שהחולה ממשיך להתגורר ברחוב במשך תקופה ארוכה, לא התקבלו דיווחים על מקרים של הדבקה בשחפת, ולכן לא ניתן לכלוא אותו במתקן השב"ס כאשר הוא לא ביצע כל מעשה פלילי.


על פי פקודת בריאות העם, במקרים מסוימים ניתן לאשפז בכפייה חולה בשחפת הריאות לאור המסוכנות הנובעת לציבור ממצבו, אך האשפוז בכפייה צריך להיות מאוזן עם זכותו של האדם לחירות.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


השופטת התרשמה כי חמשת ניסיונות האשפוז הכושלים בבית החולים מחייבים להפעיל את האשפוז הכפוי במקרה זה, ולא קיבלה את טענת בית המשפט הקודם כי מתקן השב"ס אינו בבחינת בית חולים.


היא הדגישה כי יש לאשפז בכפייה חולים במחלה מדבקת במתקן השב"ס רק במקרים חריגים ובודדים, אך קבעה כי במקרה הזה יש לפעול כך. לאור זאת היא קיבלה את הערעור והורתה להוציא צו לאשפוזו הכפוי של דייר הרחוב.


עש"א 47009-04-15