סכסוך בין שכנים שהתגוררו דירה מעל דירה בבית משותף הגיע לפתחו של בית המשפט, כאשר שני הצדדים תובעים זה את זה בטענה שהצד השני התנכל להם. ביום ד' הגיעו הצדדים לפשרה בעזרתו של בית משפט השלום באשדוד, ולצורך סיום התביעות ההדדיות חויבו הנתבעים בתביעה המרכזית לשלם לתובעים סכום של עשרת אלפים שקלים, וכן 3,000 שקלים עבור הוצאות המשפט. לאור הנסיבות המיוחדות, הורה בית המשפט על החזר האגרות ששולמו בתביעות ההדדיות.


התובעים בתביעה המרכזית טענו כי מקור הסכסוך באלימות של השכנים כלפיהם שהחלה ברגע שעברו להתגורר בבניין המשותף, ואף בהתנכלות ובהצקות עד כדי הוצאת דיבה. הם הוסיפו כי ההתנכלויות הלכו והחמירו עד שנאלצו למכור את הדירה בלית ברירה, כדי לברוח מהסבל שנגזר עליהם.


הנתבעים טענו כי הסכסוך נמשך כבר מספר שנים רק בגלל רצונם של התובעים לרדוף אותם. לגרסתם מדובר באנשים חסרי מעצורים שלא הפסיקו למרר את חייהם ואת חיי ילדיהם, עד שהם אלו שנאלצו למכור את דירתם ולהימלט מההתנכלות, שנתיים בלבד אחרי שנכנסו לדירה.


שני הצדדים העלו טענות רבות כלפי הצד השני שהעלו תמונה עגומה על סכסוך ארוך שנים ביניהם, לרבות גרימת נזק לרכוש, רעש, לכלוך, איומים, אלימות, לשון הרע וקללות.


במסגרת ההליך המשפטי קיבלו הצדדים את המלצת בית המשפט, והסכימו שיפסוק בדרך של פשרה בעניינם, כאשר לכל אחד מהם תינתן האפשרות להציג את עמדתו, והשופט ציין כי שמע בקשב רב את עדותם ורגשותיהם לגבי האירועים שהתרחשו בבית המגורים.


כל אחד מהצדדים האמין שהצד השני התנכל לו


לאחר ששמע את הצדדים, קבע השופט כי שניהם מנסים להוכיח שהצד הנגדי היה אחראי לסכסוך ופעל בזדון ובצורה לא חוקית כדי לגרום נזקים לשכניו, והתרשם כי כל אחד מהם מאמין שהצד השני הוא זה שהתנכל וחש כמי שנרדף וניזוק כתוצאה ממעשי ההתנכלות.


במקרה הזה כל אחד מהצדדים תיאר את האירועים במסגרת הסכסוך ביניהם בצורה אחרת לחלוטין, וגיבה את טענותיו בראיות ובתצהירים של עדים רבים, שאף הם העלו מצב מורכב וסבוך שבו כל אחד מהם מוצא בסיס לטענותיו.


מאחר שמדובר בפסיקה במסגרת של פשרה, קבע השופט כי לא יהיה נכון או ראוי להטיל את מלוא האשמה על מי מהם, בהדגישו שאחת ממטרותיה של הפשרה היא מתן אפשרות לצדדים להניח למשקעי העבר ולהמשיך בחייהם, ולכן קביעת אשם לא תשרת את הפשרה ועלולה אף להחריף או להנציח את הסכסוך בין הצדדים.


כמו כן, השופט ייחס משקל לעוצמת הפגיעה הסובייקטיבית שחש כל אחד מהצדדים, והביע צער על ההשפעה הקשה של המחלוקת עליהם. הוא הוסיף כי קשה מאוד להעריך את עוצמת עוגמת הנפש והעלבון שהיו מנת חלקם של כל המעורבים בפרשה.

 

יש לך שאלה?

פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת
פורום סכסוכי שכנים


לאחר שציין כי טוב עשו הצדדים כשבחרו להגיע לפשרה ביניהם, וכדי לסיים סופית את התביעות ההדדיות, מצא השופט לנכון לחייב את הנתבעים בתביעה הראשית לשלם לצד השני סכום של עשרת אלפים שקלים וכן הוצאות משפט בסכום של 3,000 שקלים. הוא הביע תקווה שכעת הם יוכלו להמשיך בחייהם, ובנסיבות המקרה הורה על החזר הוצאות האגרה ששילמו הצדדים.


ת"א 42418-09-12