מטפלת סיעודית כבת 45 הורשעה על פי הודאתה בשש עבירות של התעללות בקשישה חסר ישע הסובלת מדמנציה חמורה. בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו גזר עליה לאחרונה 30 חודשי מאסר, מתוכם 18 חודשים לריצוי בפועל ותשלום פיצוי סמלי למתלוננת בסך של 5,000 שקלים.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשמת שימשה כמטפלת אישית במשך 24 שעות לקשישה, ילידת 1937, שאובחנה כסובלת מדמנציה חמורה. הנאשמת התעללה גופנית ונפשית בקשישה אשר היתה תלויה בה בכל צעד לאורך שעות היממה, בדרך של הפעלת אלימות פיזית ומילולית כלפיה, ללא כל סיבה נראית לעין.

 

בחודש נובמבר 2014, המטפלת הצליפה על גופה של הקשישה באמצעות בגד, ובהמשך הכתה אותה ברגל באמצעות גליל נייר. כעבור ימים ספורים היא הורתה לה לשכב על הספה, מיד לאחר מכן הכתה אותה בישבנה וצבטה את כף רגלה. בהזדמנות נוספת המטפלת צעקה על הקשישה, הכתה אותה בראשה, נופפה לעברה במקל ולחצה אותו לבטנה. בנוסף היא משכה בחוזקה בשערותיה וטלטלה את ראשה, ואף הכתה אותה באמצעות נעל.

 

התובעת הדגישה כי הנאשמת השליטה טרור, אימה ופחד על קשישה חסרת ישע. היא הפעילה כוח פיזי, השפילה ורמסה את כבודה, ללא כל סיבה או התגרות מצידה. עוד ציינה כי המתלוננת היא קשישה מטופחת ונאה אשר נפלה למחלה חשוכת מרפא ששינתה צלמה להיות אשה סיעודית הנזקקת לסיוע צמוד לכל צרכיה, ותלויה לחלוטין בטיפולה של הנאשמת.

 

הערך החברתי המוגן שנפגע כתוצאה ממעשי הנאשמת הוא שמירה על כבודו, שלמות גופו ובריאותו של אדם. לאור חומרת העבירות, עתרה התובעת להשית עליה עונש מאסר לריצוי בפועל לתקופה של שנתיים, בנוסף למאסר על תנאי ופיצוי כספי למתלוננת.

 

הסנגור לא הקל ראש בהתנהגותה של הנאשמת, אולם טען כי אין מקום להטיל עליה עונש כה חמור, בשל נסיבותיה האישיות, וציין כי מתחם הענישה הראוי בגין ביצוע עבירות של התעללות בחסר ישע נע בין 12 ל- 18 חודשי מאסר בפועל.

 

הסנגור טען כי מדובר באשה כבת 45, ללא עבר פלילי, גרושה ואם לשני ילדים בוגרים, שסבלה מאלימות פיזית ומילולית מתמשכת מצד בעלה. הנאשמת הגיעה לישראל מהודו, כדי לפרנס את עצמה ואת בני משפחתה. עוד הוסיף כי מעבר למיוחס לה בכתב האישום, למעלה משלוש שנים היא טיפלה בקשישה במסירות רבה. הנאשמת הביעה צער וחרטה בגין ביצוע מעשיה. היא ציינה בפני בית המשפט כי היא אוהבת את הקשישה וביקשה מחילה על מעשיה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, הגיע בית המשפט למסקנה כי הנאשמת פעלה בצורה בזויה ואכזרית כלפי אשה חסרת ישע, שידעה ימים יפים יותר, אולם בשל מחלתה נזקקה לטיפול וסיוע צמוד במשך 24 שעות ביממה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות

 

בית המשפט גינה את המעשים החמורים, אולם התחשב בנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה, לפיכך גזר על הנאשמת 18 חודשים לריצוי בפועל ועוד 12 חודשי מאסר על תנאי, שלא תעבור במשך שלוש שנים כל עבירה של אלימות פיזית, וגם פיצוי למתלוננת בסך של 5,000 שקלים.

 

ת"פ 26540-12-14