נהג אמבולנס שהגיע לתת טיפול ראשוני לחולה אונקולוגי מבוגר אשר איבד את ההכרה, נחסם על ידי חברו הקרוב של החולה, שניגש אליו מדיף ריח אלכוהול ושאל אותו אם הגיע עמו גם רופא. משנענה בשלילה, תקף החבר את הנהג באגרופים בצווארו ובלחיו. הוא הודה והורשע בתקיפת עובד ציבור, וביום ד' גזר עליו בית משפט השלום בבאר שבע חמישה חודשי עבודות שירות, חצי שנת מאסר על תנאי ותשלום פיצוי בסכום של 2,000 שקלים לנהג האמבולנס.


התקרית החלה כאשר בנו של החולה התקשר למוקד מד"א לאחר שאביו איבד את הכרתו, ונהג האמבולנס הכונן נשלח למקום כדי לתת לו טיפול מציל חיים לפני שתגיע ניידת הטיפול הנמרץ. ואולם, בזמן שירד מהאמבולנס והחל לפרוק את הציוד, ניגש אליו הנאשם ושאל אותו אם הגיע רופא. אחרי שנענה בשלילה תקף את הנהג באגרופיו והיכה אותו בצווארו ובלחיו.


כתוצאה מהתקיפה לא קיבל חברו של הנאשם את הטיפול הרפואי שנזקק לו, ורק בהמשך פונה לבית החולים ואושפז שם עד למחרת היום.
בעניינו של התוקף הוגשו כמה תסקירים של שירות המבחן, שלפיהם מדובר ביליד גרוזיה, נשוי ואב לחמישה ילדים, אשר מאז 2005 אינו עובד בשל נכות שנגרמה לו בתאונת דרכים. הוא הסביר לקצין המבחן כי במשפחתו ובתרבותו נהוג לשתות אלכוהול, ושתייתו כמעט אינה משפיעה עליו. קצין המבחן התרשם כי הוא ממזער את השפעת שתיית האלכוהול על התנהגותו, וכי הוא עלול לנהוג באלימות תחת השפעתו.


הנאשם: פעלתי מתוך רצון לעזור לחברי וכעס על כך שלא הגיע רופא לטפל בו


בנוגע לתקרית האלימה סיפר הנאשם כי הוא וחברו שתו משקאות משכרים באחד הקיוסקים ברחוב, וכאשר הגיעו לבניין חברו התמוטט. כשהגיע האמבולנס והוא הבחין שיוצא ממנו רק הנהג, הוא נזכר בחוסר האונים שהרגיש כשלא הצליח לעזור לאביו שנהרג בתאונת עבודה בנוכחותו, וטען שצעק על הנהג מכיוון שהגיע למקום ללא רופא.


בתסקיר האחרון המליץ קצין המבחן להטיל על הנאשם עונש אשר צופה פני עתיד, התחייבות כספית וקנס, לאחר שניתנה לו הזדמנות לעבור הליך טיפולי בגין ההתמכרות לאלכוהול אך הוא לא שיתף פעולה עם הטיפול, וקצין המבחן השתכנע שעונש של שירות לתועלת הציבור או עבודות שירות אינו מתאים במקרה זה.


המדינה ביקשה להטיל עליו עבודות שירות לכל הפחות, וביקשה להזכיר את החובה אשר חלה על החברה להגן על אותם אנשים שתפקידם מציל חיים, ועל הצורך לתת להם לבצע את עבודתם מבלי שיחששו מאלימות.


הנאשם ביקש להתחשב בכך שמקור העבירה שביצע טמון בחוסר הבנתו את הסיטואציה, וברצונו לעזור לחברו הטוב ולא לפגוע בשום אופן במתן הטיפול.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


השופט התייחס בחומרה יתרה לעבירה, וציין שיש להילחם בכל הכוח בתופעה הנפוצה והמכוערת של תקיפת אנשי רפואה בזמן שהם מנסים למלא את חובתם ולסייע למי שזקוק לטיפול רפואי. הוא לא מצא מקום להקל בעונשו של הנאשם נוכח העובדה שהיה בלחץ בשל מצבו של חברו, ולא ראה קשר בין האלימות שבה נהג לבין העובדה שכעס כי לא התלווה רופא לנהג האמבולנס.


לפיכך נגזר על הנאשם עונש של חמישה חודשי עבודות שירות, חצי שנת מאסר על תנאי ותשלום 2,000 שקלים כפיצוי לנהג האמבולנס.


ת"פ 19880-02-13