יום לאחר שקיבלה התובעת הודעה על דבר דואר רשום, היא קיבלה הודעה שנייה, לפיה המעטפה עם הדרכונים אבדה. כתוצאה מהאובדן התובעת נאלצה להנפיק דרכון חדש ולהוציא ויזה נוספת לארצות הברית. בגין הנזק שנגרם לה הגישה תביעה כספית נגד חברת הדואר. בית המשפט לתביעות קטנות בקריות קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה וחייב את הנתבעת בסך של 2,740 שקלים.

 

בחודש ינואר 2014, התובעת חידשה את הדרכון של בתה הקטינה, וכעבור שבועיים נשלחו למענה הרשום שני הדרכונים, הדרכון הישן של הבת שבו היתה מוטבעת ויזה לארצות הברית והדרכון החדש.

 

התובעת קיבלה הודעה ראשונה בדבר דואר רשום, ונתבקשה להגיע לסניף הדואר סמוך למקום מגוריה לקבלת המשלוח. היא התכוונה להגיע לסניף, אולם ביום למחרת קיבלה הודעה על דבר דואר נוסף, אליה צורף מספר הטלפון של הדוור, אשר ביקש כי תיצור עמו קשר. התובעת התקשרה מיד אל הדוור, אך אז התברר לה כי המעטפה אבדה.

 

בנסיבות אלו פנתה התובעת אל מודיעין הדואר ואל משרד הפנים, כדי לוודא האם נתקבלו בידיהם הדרכונים שאבדו. בנוסף פנתה לשגרירות ארצות הברית, שם נאמר לה כי יש צורך בהנפקת ויזה חדשה.

 

לטענת התובעת, כתוצאה מאובדן הדרכונים היא נאלצה להנפיק לבתה דרכון חדש וויזה חדשה משגרירות ארצות הברית, ובשל כך נגרם לה נזק כספי בסך של 740 שקלים, עבור תשלום החידוש. בנוסף הפסידה ימי עבודה מכיוון שנאלצה לבקר במשרד הפנים פעמיים, ואף לפנות למשטרה להגשת תלונה בגין אובדן הדרכון.

 

עוד ציינה כי הויזה הראשונית הונפקה לעשר שנים, אולם הויזה החדשה הונפקה לשלוש שנים בלבד, לכן קיים סיכוי רב שבתה לא תקבל אשרת כניסה לארצות הברית לאחר תוקף הדרכון שיפוג. בגין הנזקים הישירים והעקיפים, הוצאות נסיעות והפסד ימי עבודה, תבעה פיצויים מחברת הדואר בסך של 30,000 שקלים.

 

הנתבעת טענה כי אין היא אחראית לפצות את התובעת על פי תקנות הדואר

 

חברת הדואר לא הכחישה כי המעטפה עם הדרכונים אבדה, אולם טענה כי דין התביעה להידחות לאור הגבלת האחריות החלה עליה, על פי חוק הדואר משנת 1986. עוד טענה כי על פי החוק רק השולח זכאי לתבוע פיצויים והוא רשאי להעביר את זכותו לאחר. ואף התקנות מגבילות את סכום הפיצויים במקרה של אובדן עד לסך של 631 שקלים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, התרשם בית המשפט כי הנתבעת לא סיפקה כל הסבר לסיבה שבגינה אבד דבר הדואר, חרף העובדה כי ההודעות בדבר איסוף המעטפה נמסרו במרווח של יום אחד בלבד. לפיכך קבע כי מדובר במקרה חריג, ולמרות שהתובעת לא פנתה למשרד הפנים, לצורך העברת הזכות לפיצויים, דין התביעה להתקבל בחלקה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום רשלנות מקצועית

 

בית המשפט סבר כי התרשלות חברת הדואר בנסיבות אלו שוללת את חסינותה הקבועה בחוק, מכיוון שרשלנות זו יוצרת חובה גם כלפי השולח וגם כלפי הנמען ומסירה את החסינות. לפיכך חייב את חברת הדואר לפצות את התובעת בסך של 2,740 שקלים, עבור הוצאות הנפקת הדרכונים, פיצוי בגין עגמת נפש, נסיעות ואובדן ימי עבודה.

 

ת"ק 55127-12-14