אזרח שהפקיד רובה ואקדח במשטרה מכיוון שרישיונו להחזקת כלי נשק הותלה על ידי משרד הפנים, הגיש תביעה כספית בסך 40 אלף שקלים נגד המשטרה, לאחר שגילה כי היא איבדה את כלי הנשק והם לא הוחזרו לו. לאחרונה קיבל בית משפט השלום את התביעה, והורה למשטרה לפצות את התובע בסכום של 17 אלף שקלים בגין אובדן כלי הנשק. כמו כן חויבה המשטרה בסך של 3,400 שקלים עבור שכר טרחת עורכי דין.


בכתב התביעה תיאר האזרח כי הפקיד את האקדח והרובה במשטרה לאחר שקיבל הודעה ממשרד הפנים על התליית הרישיון שלו להחזקתם. אחרי שפקעה ההתלייה, ניגש לתחנת המשטרה כדי לקבל את רכושו בחזרה, אך נמסר לו כי הנשקים אינם בחזקתה ולא ידוע מה עלה בגורלם.


הוא פירט את יוקרתם וערכם של הנשקים, ולפי תיאוריו שוויו של האקדח מוערך ב-5,000 שקלים, ואילו הרובה הוא העתק מדויק של כלי נשק ממלחמת האזרחים והמערב הפרוע בארצות הברית, לא ניתן לרכוש אותו בישראל וקשה להעריך את שוויו. לפי חיפוש שביצע באינטרנט הוא העריך אותו בסכום של כ-15 אלף שקלים והוסיף על כך עשרת אלפים שקלים עבור הוצאות הייבוא.


על סכומים אלה הוסיף גם עשרת אלפים שקלים בגין עוגמת הנפש העזה שנגרמה לו בעקבות אובדן הרובה המיוחד.


המשטרה טענה שחילטה את כלי הנשק, אך לא הצליחה להוכיח זאת


המשטרה טענה שפעלה בהתאם להוראות החוק, ולכן ביקשה לדחות את התביעה. היא הסבירה שרישיונו של האזרח הותלה בהמלצת המשטרה ובהחלטת משרד הפנים הואיל והוגש נגדו כתב אישום, וכי על פי החוק היא רשאית לחלט כלי נשק שהופקדו אצלה בחלוף 18 חודשים מיום ההפקדה, וזה מה שעשתה במקרה זה.


היא הוסיפה כי רישיונו של התובע בוטל, ולכן הוא כלל אינו רשאי להחזיק בנשקים, וכן טענה כי הוא לא פעל להקטנת נזקיו ולא פנה אליה בבקשה שלא תחלט את כלי הנשק. לגבי הערכת שוויו של הרובה טענה כי לא ניתן לקבל הערכת שווי שמבוססת על מודעות באינטרנט, וכי היה על התובע לפנות להערכה מקצועית של שמאי.


מעדות האחראים במשטרה לגבי מקום הימצאם של הנשקים, שהייתה מבולבלת לטעמו של השופט, עלה כי הם ככל הנראה חולטו, אך לא הוצגו מסמכים אשר מאמתים זאת. בעצם המשטרה לא הצליחה להוכיח מה קרה לאותם כלי נשק, אף על פי שטענה כי היא יודעת היכן הם נמצאים.


בנסיבות אלה קבע השופט כי אובדן הנשקים על ידי המשטרה הוא בבחינת פגיעה ישירה בקניינו של התובע, ואובדנם אכן הוכח היות שלא ניתן לדעת אם הנשקים אכן חולטו ומה עלה בגורלם. גם אם המשטרה באמת חילטה אותם, היא לא יידעה את התובע על החילוט כפי שהיה עליה לעשות.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום רשלנות מקצועית


לפיכך קיבל השופט את התביעה, אם כי דחה את הערכת השווי שהציע התובע לגבי הרובה או את תביעתו לפיצויים בנוגע לעוגמת הנפש, וקבע את סכום הפיצויים על סך של 17 אלף שקלים. נוסף על כך הוא חייב את המשטרה בהוצאות שכר טרחה בסכום של 3,400 שקלים.


תא"מ 23950-05-14