קבלן בנייה כבן 48 הציג בפני שוטרים את רישיון הנהיגה של שכנו, לצורך רישום דוח בגין שימוש במכשיר טלפון נייד בעת נהיגה. לאחר האירוע השמיד את הרישיון והשכן קיבל לביתו הודעה בדואר לתשלום קנס בסך 1,000 שקלים. הקבלן הורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה והתחזות במטרה להונות. בית משפט השלום בירושלים גזר עליו בשבוע שעבר (יום ד') שירות לתועלת הציבור בהיקף נרחב, מאסר על תנאי וקנס בסך 1,500 שקלים.

 

במהלך חודש אוגוסט 2009, השיג הנאשם את רישיון הנהיגה של שכנו ונהג ברכב הרשום על שם בתו באזור שער שכם בירושלים. באותו מועד קיבל קנס בגין שימוש בטלפון ללא דיבורית בזמן נהיגה. כאשר התבקש להציג רישיונות לצורך רישום הדוח, הציג את רישיונו של השכן, כדי להתחמק מתשלום קנס.

 

בעקבות המקרה השמיד הנאשם את רישיונו של השכן, אולם כעבור חודשים ספורים קיבל השכן הודעת חיוב מטעם המרכז לגביית קנסות, לפיה הוא חייב בתשלום קנס בסך 1,000 שקלים. הנאשם הודה בביצוע מעשים של קבלת דבר במרמה והתחזות בכזב לאדם אחר בכוונה להונות והורשע בעבירות שיוחסו לו.

 

הנאשם טען כי חשב שהוא מציג בפני השוטרים את רישיון הנהיגה שלו

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם נשוי ואב לארבעה ילדים. בעברו היה קבלן בנייה, אולם בשל מצבו הבריאותי נאלץ להפסיק את עבודתו ובשנים האחרונות עוסק באופן מזדמן בתחום השיפוצים.

 

הנאשם אשר הורשע בעבר בפלילים, עקב תקיפת שוטר ואיומים, קבלת נכסים שהושגו בעוון והחזקת נכס החשוד כגנוב, מסר כי אינו זוכר את נסיבות ביצוע העבירות הקודמות, ואף טען בפני קצין המבחן שלא היה מודע לכך שרישיון הנהיגה שייך לשכן וסבר שזה הרישיון שלו שקיבל בדואר ממשרד הרישוי.

 

קצין המבחן התרשם שהנאשם מתקשה לקחת אחריות על מעשיו, ואף מתקשה להכיר בדפוס התנהגותי שהובילו לבצע עבירות בעבר ומנסה "לעגל" פינות, על כן סבר שאין מקום לשלבו בהליך טיפולי והמליץ על הטלת עונש מוחשי ומציב גבולות.

 

המאשימה טענה כי מתחם הענישה במקרה זה, נע בין שירות לתועלת הציבור בהיקף נרחב עד למספר חודשי עבודות שירות, ועתרה למקם את עונשו באמצע המתחם הנטען. מאחר שנמצא כי הוא אינו כשיר לרצות עבודות שירות עקב מצבו הבריאותי, עתרה לעונש של שירות לתועלת הציבור בהיקף נרחב, בצירוף מאסר מותנה ותשלום קנס.

 

מנגד ביקש הסנגור להטיל עונש המצוי ברף התחתון של המתחם. הסנגור ציין שמאז ביצוע העבירות חלפו למעלה מחמש שנים, ולא נרשמה לחובת הנאשם הרשעה נוספת בפלילים, ואף הציג בפני בית המשפט מסמכים המעידים על בעיות בריאותיות.

 

בית המשפט קבע כי מעשיו של הנאשם הובילו לפגיעה בערכים מוגנים בסיסיים של יושר ואמון בין אדם לחברו, בשעה שניסה "לגלגל" את תשלום הקנס לכתפיו של אדם אחר, וגם לפגיעה בסדרי עבודתם של העוסקים במלאכת אכיפת החוק. עוד קבע כי לא ברור מעובדות כתב האישום כיצד ובאילו נסיבות השיג את רישיון הנהיגה של שכנו, והאם מעשיו היו כרוכים בתכנון מוקדם.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בסופו של דבר התחשב בית המשפט בנסיבותיו האישיות ומצבו הרפואי של הנאשם וגזר עליו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 250 שעות, מאסר על תנאי לתקופה של ארבעה חודשים למשך שלוש שנים וקנס בסך 1,500 שקלים או 15 ימי מאסר תמורתו.

 

ת"פ 17752-02-13