מה העונש ההולם ליועץ מס שהודה והורשע בעריכת דוח שנתי לא נכון עבור לקוחו ובהשמטת הכנסות של מאות אלפי שקלים ללא הצדקה? לאחרונה גזר עליו בית משפט השלום בתל אביב, תוך התחשבות בנסיבותיו האישיות ובעובדה שהעבירה בוצעה בשוגג, עונש קל יחסית של 45 ימי עבודות שירות וקנס בסך 25 אלף שקלים.


על פי כתב האישום שהוגש נגדו, בעת ששימש יועץ מס הוא השמיט מהדוח השנתי של לקוחו לשנת 2008 הכנסות בהיקף גדול בסך של כ-280 אלף שקלים. הלקוח הרוויח את ההכנסה המדוברת כשכר טרחה בעסקת נדל"ן גדולה. הנאשם אמנם כלל אותה בדוח שערך ללקוחו, אך ניכה ממנה הוצאות בצורה שאיפסה את ההכנסות, ללא הסבר סביר מדוע בוצעה ההשמטה בשוגג.


בטיעונים לגזר דינו עמדה המאשימה על חומרת המעשים הקשורה בקשר ישיר למעמדו כיועץ מס, אף על פי שהמעשים נבעו מחוסר זהירות ושימת לב ולא למטרת הפקת רווח באמצעות העלמת מס. היא ביקשה מבית המשפט להעמיד לנגד עיניו את השיקול החשוב של הרתעת יועצי מס ואנשים אחרים, בבואו לקבוע את העונש ההולם.


האם אפשר לבטל את ההרשעה מכיוון שהעבירה בוצעה בשוגג?


לעומת זאת, הנאשם ביקש לגזור עליו עונש תוך ביטול הרשעתו, ועמד על הפגיעה העתידית בעיסוקו אם יורשע כנגד נסיבות העבירה שכאמור בוצעה בטעות. הוא הדגיש שלא צמחה לו כל טובת הנאה מהעבירה, וטען שעיקר האחריות מוטלת על לקוחו מאחר שהיה מודע לטעות בזמן אמת אך לא עדכן אותו. לבסוף הוסיף ששיתף פעולה ומסר את כל המידע שהיה ברשותו, וציין את הפגיעה בפרנסתו, בשמו הטוב ואף בבריאותו.


לגבי עתירת הנאשם לביטול הרשעתו, השופטת לא השתכנעה שבמקרה הנדון יש הצדקה לעשות זאת, הן משום שהעבירה בוצעה על ידי יועץ מס ולכן היא חמורה, והן מכיוון שלא הובאו ראיות לכך שהנאשם לא יוכל להמשיך ולעסוק בייעוץ מס אם יורשע.


השופטת הדגישה את החשיבות והחיוניות לכלכלת המדינה בעריכת דוחות תקינים ומדויקים ובתשלום מס הכנסה בהתאם אליהם, והסבירה שכל דיווח שאינו אמיתי אשר מעלים הכנסות, גם אם נעשה בטעות, פוגע בשיטת המיסוי כולה, בקופה הציבורית ובאינטרס הציבורי הכללי.

עבירת מס שמבוצעת על ידי יועץ מס חמורה אף יותר, בדומה לעבירה שבוצעה על ידי רואה חשבון, בשל תפקידו כגורם מקשר בין רשות המסים לציבור משלמי המסים.

 

יש לך שאלה?

פורום צווארון לבן
פורום עבירות מס


עם זאת בחרה השופטת להתחשב בעובדה שההכנסה נרשמה ודווחה כנדרש, והטעות הייתה שדווחה כהכנסה פטורה ממס. כמו כן היא שקלה לחיוב את העובדה שהנאשם הביא חרטה והודה מיד במעשים, שמדובר במעידה חד פעמית שלו אשר לא חזרה על עצמה, בכך שמדובר בטעות אף שהנאשם לא הצליח להסביר כיצד היא אירעה, ולבסוף התחשבה בכך שמדובר באדם נורמטיבי.


לפיכך הוחלט שהעונש יהיה במתחם הנמוך של מתחם הענישה, ובסופו של דבר נגזר על הנאשם לבצע עבודות שירות במשך 45 ימים ולשלם קנס בסכום של 25 אלף שקלים.

ת"פ 53984-07-14