אדם ששימש נהג אמבולנס בחברה פרטית הורשע בכך שגנב עם עובד נוסף חפצים שונים מגופות של נפטרים אשר נדרש לפנותם. אתמול גזר עליו בית משפט השלום ברמלה חצי שנת עבודות שירות, חצי שנה של מאסר על תנאי ותשלום פיצוי של 4,000 שקלים לבני משפחתם של שני הקורבנות, אף על פי שערכם הכלכלי של החפצים לא היה רב, וזאת עקב החומרה שבפגיעה בכבוד המת והערך הסנטימנטלי הרב של החפצים הגנובים למשפחות.


במסגרת עבודתם, הנאשם וחברו נדרשו לפנות גופות לבתי קברות, למכון לרפואה משפטית או לאחסון בבתי חולים, על פי דרישת המשטרה ותוך ליווי והנחיות שוטר שנמצא במקום. באחד המקרים הגיעו לביתו של מנוח כדי לפנותו ונכנסו לחדר שבו נמצא כדי לעטוף אותו. הם נמצאו לבד עם המנוח, ועוזר הנהג ניצל את ההזדמנות כדי להסיר מאצבעו טבעת נישואין מזהב.


כאשר בני המשפחה נכנסו לחדר כדי להיפרד מהמנוח, הבחינה בתו שהטבעת חסרה, והחל ויכוח סוער בין המשפחה והנאשמים שבסופו הם עזבו את הבית מבלי לפנות את הגופה. לאחר מכן הנאשם השני מכר את הטבעת ושילם לנהג את חלקו בשלל.


במקרה אחר הופקדה בידי הנאשם וחברו גופה של אדם שנהרג בתאונת אופנוע. בזמן שהנאשם נהג לכיוון המכון, חיטט חברו בבגדי המנוח וגנב מארנקו 150 שקלים ומכיס מעילו את מכשיר הסלולר שלו. את המזומן חילקו ביניהם באופן שווה, ועבור האייפון קיבל הנאשם סכום של 1,000 שקל.


בית המשפט: זכותו של אדם לכבוד נמשכת גם לאחר מותו


על פי תסקיר המבחן שנעשה בעניינו, לנאשם עבר נקי מפלילים והוא המפרנס העיקרי של משפחתו שנמצאת במצב כלכלי קשה. לאור זאת המליץ קצין המבחן להטיל עליו מאסר על תנאי ועבודות שירות בלבד.


השופט התייחס בזעזוע ובחומרה לכך שהנאשם פגע בכבוד המתים במסגרת עבודתו, והדגיש שמבחינה משפטית הזכות הבסיסית לכבוד האדם נמשכת גם לאחר לכתו מהעולם, וכי פגיעה באנשים אשר אינם מסוגלים להתגונן חמורה שבעתיים. כמו כן ציין שפגיעה במתים מהווה גם פגיעה בכבוד בני משפחתם, והדגיש כי אף שערכם הכלכלי של החפצים הגנובים היה נמוך, ערכם הסנטימנטלי בעבור משפחותיהם גבוה ביותר.


אף על פי שהנאשם ניסה לטעון כי חלקו בעבירות היה קטן יותר מזה של חברו, השופט התרשם שמידת אשמתם הייתה זהה, הן בשל העובדה שהוא נכח בשני האירועים שבהם ביצע חברו את הגניבה בפועל והן משום שהם חילקו את הכסף מהגניבות שווה בשווה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


עם זאת השופט בחר להקל במידת מה בעונשו מכיוון שהודה בעבירות מיד, עוד בשלב החקירה המשטרתית, וכן החליט להתחשב בעובדה שאין לו עבר פלילי ושהוא מפרנס את אשתו וילדיו. בסופו של דבר נגזרו על הנאשם חצי שנה של עבודות שירות, תשלום פיצוי בסך 4,000 שקלים לכל אחת ממשפחות המתים וכן חצי שנת מאסר על תנאי.


ת"פ 45092-04-14