מנהל לוגיסטיקה בחברת אבטחה הורשע על פי הודאתו בגניבת 20 סטים של מערכות אוכל וסירים, שהיו מיועדים לעובדי החברה כשי לחג. הוא ביקש מבית המשפט לבטל את הרשעתו תוך התחשבות בשיקולי שיקום ולאור העובדה שאין לו עבר פלילי, ולאחרונה הכריע בית משפט השלום ברמלה כי בנסיבות העניין ניתן לבטל את הרשעתו, ולהסתפק בכך שירצה 220 שעות של שירות לתועלת הציבור ויוטל עליו צו מבחן לשנה.


על פי המתואר בכתב האישום, העובד קיבל לידיו את הסירים ומערכות האוכל במסגרת תפקידו, והתבקש לחלקם לעובדים כשי לחג. הוא החליט לגנוב 20 סטים מהעודפים שנותרו, החזיר אותם לחנות שבה נרכשו וקיבל זיכוי לרכישת מוצרים חדשים, אך אז נתפס על ידי המשטרה.


הוא נשלח לתסקיר שירות המבחן, שממנו עלה כי מדובר באדם נורמטיבי כבן 46 אשר נישא פעמיים ויש לו חמישה ילדים. בעקבות הגניבה הוא פוטר מהחברה אחרי שבע שנות עבודה שם, היה מובטל במשך שישה חודשים וכעת מצא עבודה במקום אחר בתפקיד זהה. הוא הביע חרטה ובושה על מעשיו והביע נכונות לעבור טיפול ייעודי שיעזור לו להבין מדוע התנהג כפי שהתנהג.


לאור החשש כי בעקבות ההרשעה לא יוכל עוד להחזיק ברישיון לנשק, שהוא תנאי הכרחי להמשך עבודתו, המליץ קצין המבחן להימנע מההרשעה ולהסתפק בצו מבחן ובשירות לתועלת הציבור.


בית המשפט: בנסיבות המקרה שבהן העובד גנב עודפי מתנות והשיב את הרכוש לאחר שנתפס, ניתן לבטל את הרשעתו


המאשימה עתרה להותיר את הרשעתו על כנה, וטענה כי ייתכן שלא ראוי שיחזיק ברישיון לנשק וימשיך באותו תפקיד לאור מעשיו, וכן סברה שלא כל הרשעה פלילית מובילה ישירות לביטול הרישיון אלא חידושו נתון לשיקולי קצין הנשק.


השופט התייחס לסוגיית ביטול ההרשעה כפי שנדונה בפסיקות קודמות, והזכיר שהימנעות מהרשעה ניתנת רק במקרים חריגים, שבהם ההרשעה עלולה לפגוע באופן חמור בשיקומו של הנאשם וחומרת המעשים מאפשרת להימנע מכך.


במקרה זה דובר בגניבת עודפים של מתנות לחג שהסתכמה בכמה אלפי שקלים בודדים, וכל הרכוש הגנוב הושב לבסוף לחברה.


השופט גם התרשם מעברו הנקי של הנאשם והשתכנע כי מדובר באדם נורמטיבי שמעד באופן חד פעמי, מאחר שנקלע למצוקה נפשית כאשר מנהליו התחלפו והוא חש שהמנהל החדש אינו תומך בו או מעריך אותו.


כמו כן, השופט התחשב בכך שהנאשם שירת בצבא ואף לקח חלק במבצע "צוק איתן" כחייל מילואים, ובעובדה שלצורך המשך עבודתו הנוכחית הוא נדרש לשאת נשק, ואילו הרשעתו עלולה לגרום לאיבוד רישיונו להחזקת נשק ולפגיעה בפרנסתו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


לנוכח זאת החליט השופט כי הרשעתו בדין תפגע בשיקומו של הנאשם בצורה קשה, ותזיק באופן לא מידתי בהמשך עיסוקו במקצוע שבו עבד במשך כל חייו, בהמשך עתידו המקצועי ובפרנסתו. לדברי השופט, מדובר ביחס לא סביר בין הנזק הצפוי לו לבין חומרת מעשיו, ולפיכך הוא קבע כי ראוי לבטל את הרשעתו, לסיים את ההליך באי הרשעה ולהסתפק בהטלת צו שירות לתועלת הציבור שהיקפו 220 שעות ובצו מבחן לתקופה של שנה.

 

ת"פ 27647-09-14