אתמול (יום א') גזר בית משפט השלום בכפר סבא על נאשם שהורשע בהסתה לגזענות, הסתה לאלימות ושיבוש מהלכי משפט, עונש קל יחסית של מאסר על תנאי למשך שנה, שירות לתועלת הציבור בן 400 שעות וחתימה על התחייבות כספית בסכום של 20 אלף שקלים להימנע מדבר עבירה. מדובר באדם שהפיץ סרטון הקורא לרצוח את פרקליט המדינה שי ניצן, תוך השמעת דברי הסתה ואלימות קשים נוספים. למרות חומרת המעשים, בית המשפט החליט להקל בעונשו מטעמי שיקום, לאחר שהשתכנע כי הוא מתחרט מעומק לבו על מעשיו.


הנאשם פרסם את הסרטון המסית כנגד שי ניצן באתר אינטרנט, תוך הצגת תמונתו ותיאורו כבוגד אשר מתנכל ליהודים ומשתף פעולה עם האויב. הוא קרא לרצוח אותו ואנשים נוספים כגון שמאלנים וערבים, תוך שימוש בוטה בביטויים גזעניים המופנים למגזר הערבי.


הוא ניסה להסוות את זהותו כמפיץ הסרטון באמצעות שימוש בכתובת מייל מוסווית וכתובת מחשב שמקורה בפולין, ויומיים לאחר פרסומו גם ניסה לכסות את עקבותיו, מחק את הקבצים ממחשבו, הסיר את הסרט מהאתר, החליף את מספר הטלפון שלו ואף הגדיל לעשות ופרסם סרטון המתנגד לקריאות האלימות הקודמות שלו.


הנאשם מטופל בכדורים פסיכיאטריים, ונמנע מביצוע עבירות נוספות מאז שנתפס


מדובר באדם כבן 36, נשוי ואב לילדים, שגדל בנסיבות חיים קשות. הוא בן יחיד שאביו התאבד כשהיה רק נער, ואמו סובלת מבעיות נפשיות ולאחרונה לקתה בסרטן והיא מאושפזת לסירוגין. הנאשם אף הוא סובל מבעיות פסיכיאטריות ומטופל בטיפול תרופתי, וכיום הוא המטפל היחיד באמו. למרות נסיבותיו המורכבות הוא מתמיד בעבודה בתחום הביטוח, ועל פי תסקיר שירות המבחן, העבודה ומשפחתו מעניקות לו תחושת ביטחון ויציבות.


הנאשם שהה כחודשיים במעצר, ולאחר מכן במעצר בית במשך מספר חודשים. לדבריו, מאז מעצרו הוא חדל מלעסוק בתכנים פוליטיים, וקצין המבחן התרשם כי היום, אחרי שחלפו כמה שנים מביצוע העבירות, הוא חש צער וחרטה עמוקה על הפגיעה במתלונן. לכן המליץ קצין המבחן להטיל עליו עונש שיקומי במסגרת שירות לתועלת הציבור, תוך שמירה על מקום עבודתו והמשך הטיפול הפסיכיאטרי.


המאשימה מצדה גרסה שאין מקום להקל בעונשו, והדגישה כי אמנם נסיבותיו האישיות מורכבות, אך הוא ביצע את העבירות בשלב בחייו שבו הוא כבר נשוי ומטופל בכדורים פסיכיאטריים, אשר יכולים להינתן לו גם במסגרת מאסר בפועל או עבודות שירות, מבלי לפגוע בשיקומו.


בית המשפט: בוצעה כנגד הנאשם אכיפה בררנית, ויש להתחשב בו משיקולי הגנה מן הצדק


השופטת קבעה כי ללא ספק העבירות המדוברות חמורות מאוד, ויש לגנות ולהוקיע אותן. במעשיו גרם הנאשם להפחדתו של המתלונן ובני משפחתו, אשר היה צורך להצמיד להם אבטחה אישית בעקבות הסרטון. עם זאת הצביעה השופטת על אכיפה בררנית שבוצעה כלפי הנאשם, במצב שבו במקרים דומים של דברי הסתה כלל לא בוצעה חקירה פלילית.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


כמו כן השופטת בחרה להתחשב בנסיבותיו האישיות, בעובדה שאין לו עבר פלילי והוא סועד את אמו ומקפיד לשמור על יציבות משפחתית ותעסוקתית. נוכח זאת היא בחרה להקל בעונשו ולאמץ את המלצת קצין המבחן לגביו. אי לכך, משיקולי שיקום הוטל על הנאשם לרצות שירות לתועלת הציבור בן 400 שעות ומאסר על תנאי של שנה, והוא חויב לחתום על התחייבות על סך 200 אלף שקלים להימנע מביצוע עבירות נוספות.


ת"פ 40507-01-11