לאחרונה דן בית המשפט המחוזי בחיפה בערעורו של עבריין מס שהורשע באי תשלום מס בסך של יותר ממילון שקלים, שביקש להקל בעונש שנגזר עליו, לרצות שנה של מאסר בפועל ולשלם קנס בסך 40 אלף שקלים. המדינה ערערה אף היא על העונש וביקשה להחמירו. בית המשפט החליט להתחשב בכך שפעל לתיקון המחדל ובעובדה שהוא מטפל בילד חולה, והפחית את העונש לחצי שנה של עבודות שירות בלבד. שאר חלקי העונש נותרו ללא שינוי.


המערער, שהחזיק בשלוש חברות עם בת זוגו, הורשע במסירת דוחות שקריים, באי הגשת דוחות במועד ובשימוש במרמה בניגוד לחוק מע"מ, בסך של מיליון ו-300 אלף שקלים שנגזלו מקופת המדינה. על בת הזוג נגזרו קנס, מאסר על תנאי ושישה חודשי עבודות שירות, ואילו לגבי המערער קבע בית המשפט הקודם כי מאחר שהוא היה המנהל הדומיננטי של החברות עליו להיענש בחומרה רבה, ולכן הטיל עליו מאסר בפועל לתקופה של שנה וקנס כספי בסכום 40 אלף שקל.


בית המשפט: מדיניות הענישה אינה מקלה עם עברייני מס בשל נסיבות אישיות, אבל המקרה הזה מצדיק סטייה מהמדיניות


במסגרת הערעור הוא נשלח לתסקיר שירות המבחן, וממנו עלה כי הוא גרוש המתגורר עם שניים מילדיו, שאצל אחד מהם אובחנה לאחרונה מחלת פרקינסון. כמו כן הסתבר שהוא שקוע בחובות כבדים. קצין המבחן התרשם כי מדובר באדם אחראי וללא עבר פלילי, שהסתבך עם השוק האפור עקב מצוקה כלכלית, ונוכח מצבו הרפואי של בנו המליץ לבית המשפט להטיל עליו צו מבחן ועבודות שירות במקום מאסר מאחורי סורג ובריח.


לטענת המערער, בית המשפט הקודם לא נתן ביטוי לנסיבותיו האישיות המיוחדות, הואיל ושליחתו למאסר תגרום למשפחתו להתמוטט ותפגע יותר מכל בבנו החולה שזקוק לעזרתו. לכך הוסיף כי בית המשפט הקודם התעלם מחרטתו על ביצוע העבירות ומניסיונותיו לתקן ולהסיר את המחדלים שיצר, כאשר הצליח להעביר לרשות המסים מאות אלפי שקלים למרות מצבו הכלכלי הקשה.


מנגד, המדינה טענה שהעונש אשר הוטל עליו קל מדיי ואינו תואם את חומרת העבירות ואת העובדה שהן בוצעו בצורה שיטתית במשך תקופה שארכה יותר משנתיים. בקשר לנסיבותיו האישיות הזכירה כי קיימת הלכה פסוקה שלפיה אין להקל בעונשו של עבריין מס בהתחשב בנסיבות אישיות, לא משנה כמה הן קשות. לאור זאת ביקשה להטיל עליו מאסר ממושך יותר ולגבות ממנו קנס גבוה יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


הרכב של שלושה שופטים דן בערעור, ואישר כי אכן כפי שטענה המדינה, מדיניות הענישה בקשר לעבירות מס אינה מתחשבת לקולא בנסיבות האישיות של עברייני מס. עם זאת, המקרה הנדון מצדיק סטייה מכך והתחשבות במצב המערער, לאור המחלה הקשה של בנו אשר זקוק לטיפולו של אביו, וכן בשל העובדה שהוא שילם את כל המס שהיה צריך לשלם על פי הדוחות שלא הגיש. לפיכך הוחלט להמיר את עונש המאסר שלו לשישה חודשי עבודות שירות, ולהשאיר את יתר גזר הדין ללא שינוי.

 

עפ"ג 59820-01-14


עפ"ג 1322-02-14