האם קיבל בית המשפט הסכם טיעון שהושג בין המדינה לבין נאשם שהורשע בגידול שלושה שתילי קנאביס בחצר ביתו, אשר לפיו אם שירות המבחן ימליץ שלא לשלוח אותו לכלא התביעה תבקש לגזור עליו עבודות שירות בלבד? לפני שבוע (יום ה') התרשם בית משפט השלום בקריית גת, אף על פי שלבסוף התביעה ביקשה שכן יישלח למאסר מאחר שאינו מוכן לקבל טיפול בהתמכרות לסמים, להסתפק בעונש של חצי שנת עבודות שירות, תקופה של עשרה חודשי מאסר על תנאי, התחייבות כספית בסכום של 7,500 שקלים ופסילת רישיונו לחמישה חודשים.


מתסקיר השירות שהוגש בעניינו הסתבר כי הנאשם, גרוש כבן 32 ואב לילדה, ריצה בעבר מאסר בכלא הצבאי בשל בעיות משמעת, והתגלה כי הוא מתקשה להשתלב במסגרת, הן בתקופת הצבא והן במקומות עבודה.


לגבי יחסו לסמים טען כי גידל את השתילים לצריכה עצמית בלבד, וכיום אינו משתמש בסמים כלל. הוא סבר שאינו מכור לסמים וקצין המבחן החליט כי הוא אינו מתאים לטיפול מפני שאינו מכיר בכך שיש לו בעיה. עם זאת בדיקות השתן שמסר התגלו נקיות, וקצין המבחן קבע כי הוא משתדל לנהל אורח חיים נורמטיבי וגרס כי מאסר בפועל יגרום לנסיגה בהתקדמותו, ולכן המליץ לגזור עליו עבודות שירות.


בית המשפט: ככל שכמות הסמים שנתפסה גדולה יותר, כך העונש יהיה חמור יותר


למרות המלצות קצין המבחן, עתרה התביעה למאסר בכלא בשל חוסר התאמתו לטיפול והסיכון שיעבור בעתיד עבירות סמים נוספות, ולעומת זאת ביקש הסנגור מבית המשפט לאמץ את ההמלצה ולהסתפק בעבודות שירות.


השופטת התייחסה לכך שאמנם החקיקה אינה מבצעת הבחנה בין גידול סמים למטרת צריכה עצמית או סחר, בין כמות הסמים שנתפסה ובין סוגי הסמים השונים, אך בתי המשפט מחמירים עם מגדלי סמים ככל שהכמות רבה יותר והגידול נעשה למטרות סחר והפצת הסם.


במקרה הנדון מדובר בכמות קטנה מאוד שנתפסה, שלושה עציצים בלבד, והשופטת התחשבה בכך. היא אמנם הביעה את צערה הרב על כך שהנאשם לא השכיל לנצל את ההזדמנויות שניתנו לו, ולא הכיר בהזדקקותו הגבוהה למסגרת טיפולית, אך גם לא נעלמה מעיניה העובדה שהוא מבצע ניסיונות להיגמל בעצמו וכראיה לכך הוא מוסר דגימות שתן נקיות, וזאת למרות תסמונת הטורט שממנה הוא סובל ונסיבותיו האישיות.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום סמים


לאור זאת גזרה השופטת על הנאשם שישה חודשי עבודות שירות, עשרה חודשי מאסר על תנאי והתחייבות כספית בסכום של 7,500 שקלים כי יימנע מביצוע עבירות סמים נוספות, והורתה להשמיד את כל הסמים שנתפסו בביתו של הנאשם.


כמו כן היא לא התעלמה מהעובדה שמדובר במכור לסמים ללא המלצה טיפולית לגביו, וקבעה כי לא תאפשר לו לנהוג ולאחוז בהגה, הואיל והוא מהווה סיכון כאשר הוא מאחורי ההגה לעוברים ושבים ולעצמו, אף שאינו מודע לכך. לאור זאת נפסל רישיון הנהיגה של הנאשם למשך חמישה חודשים.


ת"פ 35940-05-14