סייעת גננת הודתה והורשעה בהתעללות באחד מילדי הגן, כאשר לפי כתב האישום היא עודדה ילדים אחרים להכות אותו בעודה צופה מהצד. אתמול (יום א') הטיל עליה בית המשפט המחוזי בחיפה חמישה חודשי עבודות שירות, עשרה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי כספי להורי הקטין בסכום של 8,000 שקלים.


הסייעת עבדה כגננת כאשר מנהלת הגן לא נמצאה, בגן המונה 32 ילדים בגילאי ארבע. במהלך מפגש שבו ישבו ילדי הגן בצורת ח', התלוננה אחת הילדות כי הילד היכה אותה. בתגובה לכך הורתה לה הגננת "להחזיר לו", וצפתה בילדה ובשני ילדים נוספים בועטים בו ומכים אותו מבלי להתערב.


ילדים נוספים החלו לטעון כי הילד הרביץ גם להם, ואז משכה הגננת את הילד בחוזקה אל מרכז המעגל, וציוותה על כל הילדים שטענו כי הרביץ להם להחזיר לו. במסגרת עידודה הותקף הילד והוכה על ידי כל ילדי הגן. לאחר מכן הסבירה לו הגננת כי כך ילמד שלא להרביץ. בגין מעשים אלה הורשעה בהתעללות נפשית וגופנית בקטין שהיה תחת אחריותה.


על פי תסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינה, מדובר באישה כבת 60, נשואה ואם לשני ילדים בגירים. בעלה אינו עובד ומתקיים מקצבת נכות בשל מצבו הרפואי, וגם היא אינה עובדת מאז שפוטרה מהגן בעקבות הרשעתה.


היא תיארה בפני קצין המבחן את אהבתה לילדים ואת הקשרים הקרובים שפיתחה עמם במסגרת עבודתה בגן שנמשכה כ-20 שנה, וכן הציגה מכתב המלצה שנחתם על ידי מנהלת הגן, המתאר את טיפולה המסור בילדים והיחס הטוב שהיא נותנת להם.


הגננת: מדובר בעונש חינוכי, לא ציפיתי שכל ילדי הגן יכו אותו


לגבי העבירה טענה כי לא היה בכוונתה לפגוע באותו ילד, וכי מדובר בעונש חינוכי שגן הילדים משתמש בו לגבי ילדים אשר נוהגים באלימות כלפי חבריהם. לדבריה, לאחר שכמה ילדים ניגשו אליה והתלוננו כי אותו ילד מכה אותם, היא אכן הורתה במהלך המפגש כי כל מי שהותקף רשאי להחזיר לו, אך לא ציפתה שכל הילדים ייגשו להכות אותו, וכשכך קרה היא נבהלה והורתה להם לחזור מיד לשבת.


מנהלת הגן ציינה כי מדובר בעובדת ותיקה וטובה, והסבירה כי אף שבאותו יום לא נכחה בגן, היא יודעת שמדובר בילד שובב, וכי ייתכן שהגננת נבהלה כאשר זרק כיסא על ילד אחר ולכן הגיבה כפי שהגיבה.


המאשימה: יש לראות בחומרה את העובדה שהגננת לא רואה פסול בהתנהלותה


המדינה הדגישה את החומרה בכך שהגננת לא רואה פסול בהתנהלותה ובעצם חושבת כי מדובר בעונש חינוכי, והדגישה לחומרה את השליטה שהפגינה במעשי הילדים ובכך שלא מדובר באיבוד עשתונות מצדה.


השופטת ציינה לחומרה את הניצול לרעה שעשתה הגננת בכוחה ובמעמדה בגן, ואת הפגיעה הקשה שחווה הילד, שהיה בן שלוש וחצי בלבד, כאשר נמשך בכוח למרכז המעגל והותקף על ידי כל ילדי הגן בהוראתה של הגננת.


מהצד השני היא ציינה לטובה את העובדה שלא מדובר בתכנון מוקדם אלא בניסיונה של הגננת לטפל בהתנהגותו האלימה של הילד, אם כי בשיקול דעת מוטעה, וכן את העובדה שהאירוע עצמו נמשך זמן קצר בלבד ונגמר ביוזמתה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


כמו כן ציינה השופטת לטובה את עברה הנקי של הגננת ואת טיפולה המסור בבעלה החולה, ולאחר בחינת מכלול הנסיבות קבעה שהעונש הראוי במקרה זה הוא חמישה חודשי עבודות שירות ותשלום פיצוי להורי הילד בסכום של 8,000 שקלים.


ת"פ 40095-07-14