גבר כבן 35 הודה והורשע בחטיפת טלפון נייד מידה של אישה בעודה הולכת לתומה ברחוב, ובמהלך המשפט התברר שכבר הורשע בפלילים פעמיים בעבר, ואינו מצליח להשתלב בהליך טיפולי לגמילה מסמים. אי לכך עתרה התביעה לגזור עליו מאסר בכלא, אך בית משפט השלום החליט לאחרונה להתחשב בנסיבות חייו הקשות ובעובדה שהוא מתאמץ להשתקם, והטיל עליו שישה חודשי עבודות שירות, עשרה חודשי מאסר על תנאי, פיצוי לקורבן בסכום של 4,000 שקלים והתחייבות כספית בסך 7,500 שקלים להימנע מביצוע עבירות בעתיד.


הנאשם חטף את הטלפון מידה של האישה ברחוב ראשי באשדוד, כאשר ניגש אליה מאחור בעודה הולכת ברחוב. הוא נמלט מהמקום מיד לאחר מכן, ומכר את הטלפון הגנוב ששוויו 3,500 שקלים תמורת 300 שקלים.


מתסקירי שירות המבחן שנעשו בעניינו, עלה כי מדובר באדם שעלה ארצה לפני מספר שנים, נשוי ואב לשתי ילדות קטנות. העלייה לוותה במשבר גדול ובמצוקה כלכלית, שכן הוא נותר המפרנס היחיד של המשפחה לאחר שהתגלתה אצל אשתו מחלה ממארת. כמו כן עלה שהוא סובל מבעיית סמים, אך מסרב לבדוק את העניין לעומק או לקבל טיפול.


הוא הביע בושה וחרטה על מעשה השוד, והסביר לקצין המבחן שבאותו יום היה צריך לאסוף את משפחתו משדה התעופה אך לא היה בידו כסף, ולכן עשה מה שעשה מבלי להפעיל שיקול דעת.


בית המשפט: מאסר בכלא ידרדר את מצבו ויפגע פגיעה קשה במשפחתו


שירות המבחן נתן לו כמה הזדמנויות להיקלט בתחנה לנפגעי סמים ולהשתלב בטיפול, והוא זומן מספר פעמים אך לא התייצב. עם זאת הוא מסר דגימות שתן שהעלו כי כבר אינו משתמש בסמי רחוב אם כי לעתים הוא צורך תחליף סם, וקצין המבחן התרשם שהוא מתאמץ להתרחק מחברה עבריינית ולעלות על מסלול חיים נורמטיבי. לבסוף המליץ קצין המבחן להטיל עליו מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות.


בנסיבות אלה עתרה התביעה לגזור עליו מאסר מאחורי סורג ובריח, היות שלא הצליח להשתלב בטיפול למרות מספר הניסיונות הרב שניתן לו, והדגישה שביצע את העבירה לאור היום בעזות מצח, חטף את הטלפון מאחור כדי להפתיע את קורבנו, ואף בחר קורבן "נוח" וחלש.


השופטת הביעה את צערה על כך שלא הצליח להתנקות מסמים אף שניתנו לו הזדמנויות לעשות זאת, ולכן הוא נותר בסיכון גבוה לבצע עבירות דומות בעתיד. עם זאת, אחרי התלבטות רבה היא הגיעה למסקנה שיש מקום להתחשב בו, הן מפני שהצליח להתנתק מחברה שולית ולהתנקות חלקית מסמי רחוב, והן בשל מצבה הרפואי הקשה של אשתו והעובדה שנוכחותו בחיי בנותיו קריטית.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום סמים


מסיבה זו הביעה השופטת חשש כי מאסר בכלא לא רק שיגרום להתדרדרות במצבו, אלא אף יפגע קשות במשפחתו. לפיכך גזרה עליו עבודות שירות למשך חצי שנה תוך ביצוע בדיקות שתן תקופתיות לוודא שאינו משתמש בסמים, התחייבות כספית בסכום שך 7,500 שקלים להימנע מביצוע עבירות בעתיד, וכן תשלום פיצוי לקורבנו בסך של 4,000 שקלים.


ת"פ 25130-08-13