אישה הורשעה בהתאם להודאתה בהפרת צו שיפוטי שנמשכה כשלוש וחצי שנים, על כך שלא פעלה להרוס סגירת מרפסת וקומה נוספת שנבנו ללא היתר. הסדר טיעון הושג בינה ובין המאשימה, שלפיו העונש שיוטל עליה יהיה התחייבות כספית ומתן ארכה של שנה להוצאת היתר בנייה. ואולם, בשבוע שעבר (יום ב') דחה בית משפט השלום בצפת את ההסדר בקובעו כי מדובר בהקלה קיצונית החורגת מהעונש הראוי. בהתאם לכך הטיל עליה מאסר על תנאי לתקופה של חודש, קנס בסכום של 4,000 שקלים והתחייבות כספית להימנע מעבירה נוספת בתחום התכנון והבנייה.


בבואו לאשר או לדחות את הסדר הטיעון, בחן השופט מהו מתחם העונש הראוי בגין העבירה המבוצעת. הוא ציין כי מטרתם של דיני הבנייה והתכנון היא לשמר את ערכי הנוף, האסתטיקה והשמירה על אזורי מגורים נעימים ושקטים לצורך הגנה על איכות החיים של כלל הציבור, והזכיר כי עבירות בתחום זה הפכו למכת מדינה שיש להילחם בה ולמגרה, ומהוות פגיעה קשה בשלטון החוק.


חומרתה של הפרת צו שיפוטי בתחום זה גדולה במיוחד, ובתי המשפט כבר התייחסו רבות לתופעה המדאיגה שבה אזרחים רואים בצווים השיפוטיים המלצה בלבד ולא פועלים לפיהם, העלולה להצביע על תחילת סופה של המדינה הדמוקרטית.


בית המשפט: לא סביר שהנאשמת אינה מודעת למה שמתבצע בנכס בבעלותה


במקרה זה טענה הנאשמת כי כלל לא ידעה מה קורה בדירה, מאחר שהיא אינה מתגוררת שם אלא בנה ותשעת ילדיו, והוא זה שבנה את הבנייה הלא חוקית אף שהיא בעלת הנכס. היא אף ביקשה להתחשב במצבה הכלכלי הדחוק ובעובדה שהיא מתקיימת מקצבת ביטוח לאומי בסכום 2,700 שקלים בחודש בלבד, ולא להטיל עליה קנס כספי שלא תוכל לעמוד בו.


ואולם, השופט לא קיבל את טענתה כי לא היה לה מושג מה קורה בדירה, היות שלא בלבד שהנכס נמצא בבעלותה, מתגוררים בו בנה ותשעת נכדיה, ולא סביר כי אינה מודעת למתרחש שם.


הוא אמנם הביא בחשבון את העובדה שהודתה במעשים, לקחה אחריות על העבירה ושיתפה פעולה, ובכך חסכה מזמנו של בית המשפט, אך מצד שני התרשם כי לא רק בלבד שלא פעלה לציית לצו השיפוטי בעבר, גם אין לה כל כוונה לבצע את הריסת המרפסת והקומה הנוספת בעתיד.


השופט התייחס בחומרה רבה לעובדה זו, וקבע כי בנסיבות אלה לא ניתן לאשר את הסדר הטיעון, מאחר שהוא משקף הקלה לא סבירה וקיצונית אשר חורגת ממתחם הענישה הראוי, אשר עליו לכלול לכל הפחות קנס בסכום גבוה, אם כי מופחת בהתחשב בהכנסתה הדלה של הנאשמת, ורכיב של מאסר על תנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


לאור האמור לא נותר לשופט אלא לדחות את הסדר הטיעון שהוגש לאישורו, ובמקום העונש המוסכם בין הצדדים הטיל על הנאשמת מאסר על תנאי למשך חודש, קנס כספי בסך 4,000 שקלים והתחייבות בסכום של 5,000 שקלים כי תימנע מהמשך ביצוע עבירות בתחום התכנון והבנייה.


תו"ב 41506-09-12