מרצה בתחום התקשורת באוניברסיטה הפתוחה, הגיש תביעה נגד האוניברסיטה בגין שימוש שלא כדין בשמו, בטענה כי לאחר שפוטר, שמו המשיך להופיע באתר האינטרנט ברשימת סגל המרצים. בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה כי יש בפרסום שמו של המרצה משום טובת הנאה ופסק לטובתו פיצוי בסך של 2,000 שקלים.

 

על פי עובדות כתב התביעה, התובע, במאי סרטים ותכניות טלוויזיה, לימד במשך כשלוש שנים, קורס סמסטריאלי בבית ספר "חשיפה" מטעם האוניברסיטה הפתוחה. בתחילת ינואר 2010 החליטה הנתבעת להפסיק את העסקתו עקב חוסר שביעות רצון הסטודנטים, אולם בעת פתיחת הסמסטר שבא לאחר הפיטורין, הופיע שמו ברשימת המרצים בסגל האוניברסיטה המתפרסם באתר האינטרנט שלה.

 

לטענת התובע, השימוש בשמו בעת שלא היה מועסק עוד באוניברסיטה נעשה לשם קידום עסקיה, תוך הפקת הנאה ורווח המהווה התעשרות שלא על פי זכות שבדין, וכן, השימוש בשמו ללא הסכמתו מהווה פגיעה בפרטיותו, לפיכך תבע פיצויים בסך של 40,000 שקלים בגין נזק לא ממוני.

 

מנגד טענה הנתבעת כי מדובר בתביעה קנטרנית, שהוגשה לאחר שהתובע נוכח כי אינו זכאי לתשלום פיצויים מכוח דיני העבודה. עוד ציינה כי באתר האינטרנט מפורסמים קורות החיים של כל המרצים המלמדים באוניברסיטה, גם אם הם לא שויכו לקורס או מסלול מסוים. והיא שומרת לעצמה את הזכות לשינויים, כך שהסטודנטים אינם רשאים לטעון כי נרשמו ללימודים על סמך מרצה זה או אחר.

 

הנתבעת הכחישה כי הפיקה הנאה כלשהי מהופעת שמו של התובע באתר שלה, מאחר שהוא לא הוצמד למסלול כלשהו ובעת ההרשמה הוא עדיין היה חלק מסגל המרצים בפועל, לכן היא היתה זכאית לציינו. עוד טענה כי זמן קצר לאחר פתיחת הסמסטר שמו של התובע הוסר מהאתר, וכי ההחלטה על סיום העסקתו התקבלה לאחר שההרשמה לסמסטר נסגרה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים השתכנע בית המשפט כי אין זה ראוי שהאוניברסיטה תמשיך ותפרסם את שמו של המרצה כאיש סגל כאשר היא עצמה הביאה לסיום ההתקשרות ביניהם, ואף התרשם כי מדובר בעיכוב בסדר גודל של חודשיים עד להסרת שמו מהאתר.

 

לפיכך קיבל את טענת התובע וקבע כי נגרמה לנתבעת טובת הנאה כלשהי מפרסום מידע שגוי ביודעין, ומהותרת שמו ברשימת סגל מרציה באתר האינטרנט שלה, לכן יש מקום להורות על פיצוי מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

יחד עם זאת התובע לא עקב אחר הפרסום באתר האינטרנט ואף לא הוכיח כי הנתבעת הפיקה רווח קונקרטי מהשימוש בשמו, ולא הובא ולו סטודנט אחד שבחר להירשם ללימודים בהסתמך על היות התובע מרצה, ואף בסופו של דבר הנתבעת הסירה את שמו מיוזמתה, על כן נקבע כי התובע זכאי לפיצויים בסך של 2,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 1,500 שקלים.

 

תא"מ 43159-08-13