ברכבו של אדם נתפסו כ-400 כדורים מזויפים להגברת האון, והוא הורשע בהחזקת מוצרים מפרים לצורכי מסחר. ביום ד' הביע בית משפט השלום בתל אביב את תקוותו כי מדובר במעידה חד פעמית שלא תחזור על עצמה, והסתפק בהטלת עונש מאסר על תנאי למשך שבעה חודשים, קנס מתון בסכום של 1,750 שקלים והתחייבות כספית משמעותית בסך של עשרת אלפים שקלים. נוסף על כך הוחלט כי רכבו שבו נמצאו הכדורים יחולט.


החזקת מוצרים מפרים לצורכי מסחר היא עבירה חמורה אשר פוגעת בערכים מוגנים כגון הסחר החוקי, הזכויות הקנייניות של בעלי המוצרים המופרים ותדמיתה של ישראל כמדינה שומרת ואוכפת חוק. החזקת תרופות מזויפות היא עבירה חמורה אף יותר, היות שקיים סיכון ממשי לפגיעה בבריאות הציבור.


עם זאת, במקרה זה מדובר בהרשעה בודדה בגין עבירה שבוצעה בשנת 2010, כאשר כתב האישום בגינה הוגש בשיהוי ניכר רק לאחר שלוש שנים, ובמשך השנים שחלפו לא נפתחו לנאשם תיקים פליליים נוספים.


בית המשפט: יש משמעות רבה לעובדה שהנאשם החליט לקחת אחריות על המעשים


בבואה לקבוע את העונש הראוי סקרה השופטת את מדיניות הענישה הנהוגה במקרים דומים, והזכירה מקרה דומה מאוד שבו נקבעה ענישה מתונה הצופה פני עתיד.


היא הביאה בחשבון שמדובר בכמות גדולה מאוד של כדורים שקיים בהם פוטנציאל נזק ממשי לסיכון בריאותי, אך גם התחשבה בכך שהנאשם הורשע בהחזקת הכדורים בלבד ולא במכירתם, שמדובר בהרשעה בודדה ושהנאשם לקח אחריות על מעשיו, אם כי בשלב מאוחר של ההליך המשפטי, והגיעה למסקנה שמתחם הענישה ההולם נע בין מאסר על תנאי ועד עשרה חודשי מאסר.


לכך הוסיפה השופטת כי במקרים מסוג זה אשר מתבצעים בשל שיקולים של כדאיות כלכלית, יש צורך בהטלת קנס כספי אשר ירוקן מתוכן את אותה כדאיות כלכלית, אך זאת תוך התחשבות בשיקולי היכולת הכלכלית של הנאשם. על פי המסמכים שהוצגו בפניה סברה השופטת שגובה הקנס צריך להיות בין 1,000 שקלים ועד 7,000 שקלים.


לאחר שקבעה את מתחם הענישה, התייחסה השופטת לנסיבות הקונקרטיות של התיק, ובהן העובדה שבמהלך המשפט זוכה הנאשם מעבירת רשלנות ופזיזות בעקבות החלטתה של המאשימה לחזור בה מאישום זה. היא הדגישה כי יש משמעות רבה לעובדה שהנאשם בחר לקחת אחריות על מעשיו, גם אם עשה זאת בשלב מאוחר, ולכך שאין לו עבר פלילי רלוונטי.


בהתייחסה לעובדה שמדובר בהרשעה נקודתית ושבמשך שנים לא הורשע הנאשם בעבירות דומות נוספות, הביעה השופטת תקווה כי מדובר במעידה חד פעמית וכי הנאשם שהביע חרטה על מעשיו אכן למד את הלקח ולא ישוב לבצע מעשים כאלו.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


מכלול השיקולים הובילו את השופטת למסקנה שאפשר להסתפק בענישה צופה פני עתיד, בהתחייבות משמעותית מצד הנאשם להימנע מביצוע עבירה דומה ובהטלת קנס מתון. לפיכך גזרה עליו שבעה חודשי מאסר על תנאי, חילוט רכבו וקנס כספי בסך 1,750 שקלים, והורתה לו לחתום על התחייבות בסכום של עשרת אלפים שקלים כי יימנע מביצוע עבירות.

 

ת"פ 2122-08-13