הבעיות החלו זמן קצר לאחר שהאישה רכשה חניה צמודה לביתה מחברה קבלנית. בחניה התגלתה בעיית רטיבות שגרמה להצפה מדי חורף, והחברה דחתה את דרישתה לתיקון הליקוי פעמים רבות מסיבות שונות ומשונות. אי לכך הגישה האישה תביעה נגד החברה הקבלנית, וביום ה' היא התקבלה בבית משפט השלום בפתח תקווה. החברה חויבה לפצות אותה בעשרת אלפים שקלים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה, וכן תישא בהוצאות המשפטיות שלה בסך של כ-9,000 שקלים.


אף על פי שבעיית הרטיבות הייתה קיימת כבר בשנת 2008, הקבלן החל לבצע את התיקונים הנדרשים רק לאחר שהתביעה הוגשה, בהתאם להערכת עלות שביצע מהנדס מומחה מטעם בית המשפט אשר פיקח על העבודות, וגם אז הוא נדרש לבצע את התיקונים מספר פעמים עד שהליקוי תוקן.


לפיכך טענה התובעת כי הקבלן לא ביצע את חובתו לספק חניה שאפשר להחנות בה את הרכב בכל ימות השנה, גם אם יורד גשם, מבלי שתוצף מחדש מדי חורף. היא פירטה כי החברה דחתה את פניותיה עשרות פעמים מנימוקים שונים, וגם כאשר כבר ביצעה תיקונים הם היו שטחיים בלבד ולא פתרו את הנזילה. רק אחרי שהגישה את התביעה החברה ביצעה את התיקונים כראוי.


התובעת הוסיפה כי השתלשלות העניינים מעידה על טיב עבודתה של החברה ועל היחס שהיא נותנת ללקוחותיה, ולכן לטענתה לא נותרה לה ברירה אלא לדרוש פיצויים עבור עוגמת הנפש המרובה שנגרמה לה במשך שנים רבות, וכן להשיב לה את הוצאות המשפט ולשאת בעלות חוות דעת מומחה שנאלצה לממן מכיסה.


נכונות הקבלן לביצוע תיקונים אינה מספיקה, אם הם לא בוצעו בפועל עד הגשת התביעה


מנגד טענה החברה כי לא הייתה כל עילה להגיש את התביעה לנוכח נכונותה לבצע את כל התיקונים הנדרשים, וכי בשל הגשת התביעה היא נגררה להוצאות מיותרות, אשר כעת היא מצפה מהתובעת שתשיב לה.


השופטת עיינה בטענות הצדדים, ולאור מספרם הרב של התיקונים שנדרשו גם לפני שהוגשה התביעה וגם לאחר מכן, קבעה כי התביעה כלל לא מיותרת כפי שניסה הקבלן לטעון. כמו כן, עצם הנכונות לתקן את הליקויים אינה מספיקה, אם בפועל הם לא בוצעו עד שהתביעה הוגשה.


גם כפי שעלה מחוות דעתו של המומחה שמינה בית המשפט, החברה נדרשה לפיקוח הנדסי על ביצוע התיקונים, והעובדה שנדרשו תיקונים חוזרים ונשנים בזמן ניהול ההליך המשפטי מצדיקה את עצם הגשת התביעה ואת הצורך במינוי מפקח ניטרלי על העבודות.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום חוזה קבלן | חברה משכנת


לאור זאת דחתה השופטת את טענתה של החברה כי התביעה הוגשה בחוסר תום לב ואת דרישתה לתשלום ההוצאות שנגרמו לה על ידי התובעת. מלבד זאת, המצב שאליו נקלעה התובעת אשר מצאה עצמה מטורטרת במשך שבע שנים תמימות עד שנפתרה בעיית הרטיבות, מצדיק ללא ספק את זכאותה לקבל פיצוי בסכום משמעותי על עוגמת נפש.


לפיכך חייבה השופטת את הקבלן לפצות את התובעת עבור עוגמת הנפש בסכום של עשרת אלפים שקלים, וכן הורתה לו לשלם את הוצאות המשפט שלה כולל חוות הדעת שנאלצה להגיש בסך של כ-9,000 שקלים.


ת"א 31392-05-12