צעיר כבן 23 אשר הורשע על פי הודאתו בהחזקת חשיש לצריכה עצמית, ביקש מבית המשפט בהסתמכו על המלצת שירות המבחן לבטל את ההרשעה ולהסתפק בעונש שיקומי, כדי לא לפגוע בעתידו. בשבוע שעבר (יום ב') קבע בית משפט השלום ברחובות כי במקרה הזה לא ניתן להימנע מהרשעתו של הצעיר, אך התחשב בגילו הצעיר ובהודאתו, והטיל עליו חצי שנת מאסר על תנאי, קנס בסך 1,500 שקלים ופסילה על תנאי של רישיון הנהיגה לארבעה חודשים.


הצעיר נתפס כשבכיסו חשיש במשקל כ-50 גרם, וברכבו נמצא עוד גרם של הסם. בטיעוניה לעונש עתרה התביעה להשאיר את ההרשעה על כנה בטענה שלא מדובר במקרה חריג שבו אפשר להימנע מהרשעה, והדגישה כי כמות הסמים שנתפסו אצל הנאשם היא פי שלושה ממה שמגדיר החוק ככמות המשמשת לצריכה עצמית.


היא ציינה שיש להגן על החברה מנזקי הסמים ולהעניש בהתאם את העוברים על פקודת הסמים, והוסיפה כי אם הצעיר אכן יורשע עתידו לא ייפגע מכך באופן קונקרטי.


הצעיר עצמו הדגיש כי הסמים שנתפסו אצלו נועדו לשימוש עצמי בלבד, כפי שנאמר בכתב האישום. הוא טען שהחל להשתמש בסמים אחרי שהשתחרר מהצבא על רקע חברתי, וכעת הוא מבין שעשה מעשה אסור ומביע חרטה ובושה על מעשיו.


בית המשפט: המקרה הזה אינו יוצא דופן ואינו מצדיק הימנעות מהרשעה


הוא פירט שבכוונתו להשלים בגרויות וללמוד וטרינריה, וביקש להתחשב בכך שכל עתידו עוד לפניו, וכדי לא לפגוע בעתיד זה עתר להימנע מהרשעתו. לטעמו, הוא עבר הליך שיקומי, התנקה מסמים ולא ביצע עבירות נוספות מאז שנתפס, ולכן יש מקום להתחשב בו בגזירת העונש.


על פי תסקיר שירות המבחן, הצעיר הביע חרטה ולקח אחריות מלאה על מעשיו. מדובר באדם המתפקד בצורה תקינה בכל מישורי החיים, אשר מאז שביצע את העבירה ניתק קשרים בעייתיים והשקיע את זמנו ומרצו בלימודים ובעבודה.


קצין המבחן העריך כי השימוש בסמים קלים עזר לנאשם עם הפרעות קשב וריכוז שהוא סובל מהן, וכיום הוא חולל שינוי בחייו ומסתייע בתמיכת משפחתו. בדיקות השתן שמסר התגלו נקיות מסם, ולאור כל זאת המליץ קצין המבחן להסתפק בעונש שיקומי של שירות לתועלת הציבור, ולהימנע מהרשעה כדי לא לפגוע בעתידו.


השופטת הסכימה עם שירות המבחן כי אמנם מדובר בבחור צעיר שלא עבר עבירות קודמות, אשר כל עתידו עוד לפניו, אך הזכירה כי הימנעות מהרשעה של מי שהוכח כי עבר עבירה היא קביעה חריגה שמתבצעת רק במקרים יוצאי דופן.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום רישום פלילי


היא הזכירה שכמות הסמים אשר החזיק הצעיר אינה כמות מזערית, וכי שירות המבחן רואה לנגד עיניו אך ורק את שיקולי הנאשם, בעוד בית המשפט אמון גם על האינטרסים הציבוריים. עניינו של הצעיר לטעמה אינו יוצא דופן כך שאפשר להימנע מהרשעתו, אך עם זאת בגזירת העונש היא התחשבה בעברו הנקי ובגילו הצעיר.


אשר על כן הוטלו על הנאשם שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 1,500 שקלים ופסילת הרישיון על תנאי לתקופה של ארבעה חודשים.


ת"פ 15693-05-14