אדם ששהה במעצר מספר חודשים ושוחרר, תבע את המדינה לפיצוי כספי עבור ציוד שנתפס אצלו בזמן שנעצר ולא הושב לו מאז ששוחרר, ועבור עוגמת הנפש שנגרמה לו בעקבות זאת. רק אחרי הגשת התביעה הרכוש הוחזר לו לבסוף, ולכן נקבע לאחרונה בית משפט השלום בעפולה כי התובע זכאי לקבל החזר עבור ההוצאות שנגרמו לו בהגשת התביעה. המדינה נדרשה לשלם לו 1,500 שקלים עבור הוצאותיו וכן תשלם את אגרת המשפט בסך של 760 שקלים.


התובע טען כי חרף ההחלטה שניתנה בבית המשפט המורה למדינה להשיב לו את רכושו מיד לאחר ששוחרר ממעצר, הוא טרם קיבל את החפצים לידיו אשר כוללים מכשיר סלולרי, כרטיסים ומזומן. כמו כן טען התובע כי בזמן שהיה במעצר משפחתו מסרה לו רכוש נוסף כגון ספרי קודש ובגדים, וגם אותם עוד לא קיבל בחזרה.


לגרסת התובע, הוא פנה לשירות בתי הסוהר אחרי שחרורו וביקש את רכושו בחזרה, אך נאמר לו שם כי הציוד אינו ברשותם והוא ככל הנראה בחזקתה של המשטרה, אך כשפנה אל המשטרה נאמר לו כי הציוד לא בחזקתה והוא ככל הנראה בידי השב"ס.


התובע נשלח מהשב"ס למשטרה ובחזרה, אך קיבל את רכושו בחזרה רק אחרי שהגיש את התביעה


המדינה טענה כי לא קיים כל תיעוד לגבי הציוד הנוסף שהתובע טען כי קיבל ממשפחתו, וכן כי לא קיים כל מידע ברשותה לגבי פניות שנעשו למשטרה ולשב"ס להחזרת הציוד, כפי שטען התובע. על פי גרסתה, לאחר ששוחרר ממעצרו עודכן התובע כי הוא זכאי להגיע לתחנת המשטרה ולקבל את הרכוש שנתפס, והוא אכן התייצב במשטרה וקיבל בחזרה את כל ציודו האישי.


במסגרת ישיבה מקדמית שהתנהלה בעקבות הגשת התביעה, התברר כי חפציו של התובע הוחזרו לו, אם כי הציוד הנוסף לא הושב עד היום, והתובע עמד על זכותו לקבל החזר בגין ההוצאות שנאלץ לשלם כדי להגיש את התביעה, מאחר שהחפצים הושבו רק אחרי הגשת התביעה.


מנגד טענה הנתבעת כי השיבה לו את כל הרכוש שהיה ברשותה, וכי ייתכן שהתובע פנה תחילה לגורמים לא רלוונטיים או לא נכונים לשם קבלת הרכוש, וזו הסיבה שבסופו של דבר קיבל אותו רק אחרי שהגיש את התביעה.


לאחר עיון בטענות הצדדים קיבל בית המשפט את גרסתו של התובע באשר לפניותיו למשטרה ולשב"ס לפני הגשת התביעה, וטרטורו ממקום למקום שלא הביא להחזרת חפציו. כמו כן צוין כי גרסת הנתבעת שלפיה אולי התובע לא פנה לגורמים הנכונים אינה משכנעת, וכי הלכה למעשה ברור שהתובע קיבל את חפציו רק אחרי שהתביעה הוגשה.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לאור זאת נקבע כי התובע זכאי לקבל החזר עבור ההוצאות שנגרמו לו בגין הגשת התביעה, וכן מגיע לו פיצוי עבור הציוד הנוסף שמעולם לא קיבל בחזרה. התביעה התקבלה, ובית המשפט הורה למדינה לשלם לתובע 1,500 שקלים וכן לשלם את אגרת המשפט בסך של 760 שקלים.


תא"מ 35698-06-14