אף על פי שקנס אשר הוטל על עורך דין, שבאותה תקופה היה מתמחה, שולם במלואו, המדינה עיקלה את רכבו ואת חשבונות הבנק שלו כתוצאה מטעות. עורך הדין תבע אותה על הטלת העיקולים באופן רשלני שגרמה לו נזקים והיוותה לשון הרע, לאור עיסוקו, ואילו המדינה טענה מנגד כי התובע עצמו אשם במה שקרה. ביום א' הכריע בית משפט השלום שהצדדים אשמים בצורה שווה, ולכן קיבל את התביעה אך חייב את המדינה בפיצויים בסכום של 4,850 שקלים בלבד. כמו כן תשלם המדינה את הוצאות ההליך בסך של 3,500 שקלים.


רוב עובדות המקרה לא היו שנויות במחלוקת בין הצדדים, ולפיהן התובע זומן להישפט בעקבות עבירת תנועה שביצע. הוא לא התייצב בבית המשפט וגזר דינו ניתן שלא בנוכחותו, ובמסגרתו הוטל עליו קנס של 800 שקלים שחולק לארבעה תשלומים.


את התשלום הראשון שילם באיחור של מספר ימים, אך ביקש לבטל את ריבית הפיגורים מכיוון שלא קיבל במועד את שוברי התשלום. בקשתו התקבלה, ובאותו יום הוא שילם את מלוא סכום הקנס כך שלא נותר חייב דבר.


ואולם, מאחר שהמערכת הממוחשבת במרכז לגביית קנסות מעדכנת את ריבית הפיגורים כמה ימים לאחר שנוצרה, נוצר לו חוב בגין הפיגור אחרי שכבר בוטל על ידי בית המשפט. המרכז לגביית קנסות לא עודכן על ביטול הריבית, ולכן וכתוצאה מהטעות החוב נותר בעינו.


התובע: מכרתי את הרכב בהפסד בגלל העיקול שהוטל עליו


המדינה טענה כי נשלחו שתי דרישות לתשלום החוב לכתובתו הרשומה של התובע, אחת בדואר רגיל והשנייה בדואר רשום, דבר המהווה המצאה כדין של דרישות התשלום. לטענתה, הואיל והחלה לנקוט הליכי גבייה רק אחרי שליחת המכתבים, והיות שהתובע לא עדכן את כתובתו במשרד הפנים אף שחלה עליו חובה חוקית לעשות זאת, האשם לצעדי הגבייה שנקטה מוטל עליו בלבד.


לעומת זאת, התובע טען שמעולם לא קיבל את דרישות התשלום. הוא לא הכחיש כי מדובר בכתובתו הרשומה, והסביר כי זוהי כתובת המגורים של הוריו אשר הייתה הכתובת הרשמית שלו באותם ימים מאחר שגר בדירה שכורה והיה עסוק בהתמחותו כעורך דין. עם זאת טען כי המכתבים מעולם לא הגיעו גם להוריו.


לגרסתו, העיקול על רכבו גרם לו נזק כשניסה למכור אותו, כאשר הקונה הפוטנציאלי נבהל מקיומו ולא היה מעוניין לרכוש רכב שמוטל עליו עיקול. הוא הצליח למכור אותו לבסוף רק אחרי שנה, בהפסד ניכר. נוסף על כך טען שהטלת העיקולים היא בבחינת לשון הרע.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ
פורום הסדר חוב | מחיקת חובות


בית המשפט התרשם כי הסכום שתבע מוגזם ביחס לנזק שנגרם לו, אם כי דין התביעה להתקבל, וזאת מכיוון שהתובע עצמו היה אחראי במידה שווה להטלת העיקולים, היות שלא עדכן את כתובתו והתמהמה עם הסדרת העניין מול הרשויות, דבר שהיה יכול למנוע את הטלת העיקול על חשבונותיו. לפיכך המדינה חויבה בפיצויים בסכום 4,850 שקלים בלבד, וכן חויבה בהוצאות המשפט בסכום של 3,500 שקלים.


תא"מ 44522-08-14