ביום א' דן בית המשפט המחוזי בחיפה את גזר דינו של צעיר שהודה והורשע באיומים ובחבלה חמורה כלפי אמו, אחרי שהשליך עליה כיסא וגרם לשבר בידה. במהלך המשפט העידה לזכותו אמו שסלחה לו, ובית המשפט החליט לאמץ את המלצת שירות המבחן בעניינו וקבע כי תקופת מעצר של ארבעה וחצי חודשים מהווה עונש מספק בנסיבות העניין. כדי לאפשר לו להשתקם, הוטלו עליו שמונה חודשי מאסר על תנאי בלבד, והוא הועמד לצו מבחן לתקופה של שנה שבה יעבור הליך שיקומי בפיקוחו של שירות המבחן.


על פי עובדות כתב האישום שהוגש נגדו, הצעיר נקלע לוויכוח עם אמו ובמהלכו השליך עליה כיסא מפלסטיק אשר שבר את ידה הימנית. סמוך לאחר אירוע זה הוא קילל את אמו שטיילה עם נכדיה ואמר לה שיפגע בה עם פטיש.


אמו ואחיו העידו לזכותו במהלך המשפט. אחיו אשר הגיש את התלונה נגדו תיאר את המשבר הקשה שפקד את המשפחה אחרי שאביהם נפטר, ואת המצב הנפשי המורכב של הנאשם, שגם פוטר מעבדותו באותה תקופה בעקבות תאונת עבודה. האם הסבירה כי היא וכל המשפחה סלחו לו, וכעת כל רצונה הוא שישוב לביתו.


האם צריך להתחשב בכך שהכיסא עשוי מפלסטיק ולא מחומר שעלול לגרום לפגיעה חמורה יותר?


קצינת המבחן ערכה מפגשים עם הנאשם ואמו, והעריכה כי הסיכון שיבצע עבירה דומה בעתיד נמוך. היא המליצה לבית המשפט להסתפק בתקופה שבה היה נתון מאחורי סורג ובריח בעת מעצרו כעונש מרתיע, וכן ביקשה לשלבו בהליך טיפולי לצד עונש מרתיע בדמות מאסר על תנאי.


המאשימה דרשה להטיל עליו מאסר בפועל ולחייב אותו בפיצוי כספי לאמו, בטענה שפגע בה פעמיים בתוך פרק זמן קצר וביצע עבירות חמורות.


הנאשם ביקש מהשופט לקבל את המלצת קצינת המבחן ולאפשר לו להשתקם. הוא הדגיש כי מעולם לא היה מעורב בעבירות אלימות או בהליכים פליליים אחרים, וביקש להביא בחשבון את תקופת המעצר הארוכה שלו, את לקיחת האחריות על מעשיו ואת הודאתו. כמו כן טען שמדובר בכיסא מפלסטיק, אשר ייתכן שלא היה גורם לאמו נזק חמור. בסיום דבריו הביע רצון לפתוח דף חדש והתחרט על מעשיו.


השופט התייחס לכך שבמקרה זה מדובר בהתפרצות רגעית של כעס שהתבטאה בזריקת כיסא מפלסטיק, ולא באירוע שתוכנן מראש, אם כי הדגיש שיש להילחם בכל צורות האלימות בחברה, הן בתוך המשפחה והן כאלו שמתבצעות על ידי נערים.


הוא התחשב בעובדה שזו הפעם הראשונה שהנאשם מעורב בפלילים, ושמדובר בצעיר נורמטיבי שלקח אחריות מלאה על מעשיו והודה באשמה. לאור תוכנו החיובי של תסקיר שירות המבחן בעניינו, הוא הגיע למסקנה שיש לאפשר לו להשתקם והחליט לאמץ את האפיק הטיפולי שהציעה קצינת המבחן.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לפיכך הסתפק השופט בתקופת מעצרו כעונש מרתיע, ודן אותו לשמונה חודשי מאסר על תנאי בלבד. לצורך שיקומו הטיל עליו צו מבחן לשנה שבה יהיה נתון לפיקוחו של שירות המבחן.


ת"פ 54341-02-15