לאחרונה דן בית משפט השלום בירושלים במקרה חמור של אלימות במשפחה, לגבי העונש הראוי לגבר שתקף את אשתו ואיים עליה בזמן שהייתה בחודש הרביעי. גזר הדין ניתן לאחר שהשניים התגרשו, כאשר הנאשם מחויב לשלם מזונות לבנם המשותף אשר ייפגעו בעת מאסרו בפועל, ובית המשפט התחשב בנתון זה כמו גם בעובדה שמדובר בצעיר ללא עבר פלילי, אשר מלבד שתי עבירות האלימות שבהן הורשע לא הייתה לו מעורבות נוספת במעשים פליליים. עם זאת נקבע שמדובר בשני מקרי אלימות חמורים, ולכן הנאשם נשלח לעשרה חודשי מאסר, וכן הוטלו עליו שמונה חודשי מאסר על תנאי.


הנאשם הודה והורשע במעשיו, אשר פורטו במסגרת כתב האישום. אירוע אחד של תקיפה החל כאשר משפחתה של האישה באה לביקור, והנאשם צעק עליה מולם. אחרי שבני המשפחה עזבו, אמרה לו האישה שלא יפה להתנהג כך לידם, ובתגובה לדבריה הוא בעט בבטנה, נשך את לחיה ותקף אותה באגרופים. בהמשך איים עליה שימשיך להרביץ לה ולהשפיל אותה. תקיפתו גרמה לה חבלות רבות בגופה.


כשלושה חודשים לפני כן, הוא דרש מאשתו לנקות את ביתה של אמו, וכאשר סירבה הוא היכה אותה בראשה באגרופיו. כתוצאה ממכותיו האישה התעלפה, והתעוררה רק אחרי ששפך על ראשה מים.


היום בני הזוג גרושים, והאב משלם מזונות לבנו בן השנתיים


מדובר בצעיר בן 26, שהיום כאמור הוא גרוש ואב לבן שנתיים. הוא נישא לאשתו באמצעות שידוך כשהיה בן 22. שירות המבחן ביצע תסקיר בעניינו שבמסגרתו הביע חרטה על מה שעשה, אך קצין המבחן התרשם כי אינו נוטל על עצמו את מלוא האחריות למעשיו ומטשטש את חומרתם.


עם זאת התרשם קצין המבחן כי אין לו דפוסי התנהגות אלימים, מלבד מצבים מסוימים ונדירים, וכי מעצרו וכל ההליכים המשפטיים שעבר המחישו לו את חומרת התנהגותו האסורה. לכן המליץ להטיל עליו מאסר לתקופה קצרה יחסית שירוצה בדרך של עבודות שירות.


לאור חומרת המעשים ובייחוד העובדה שתקף את אשתו בזמן ההריון, המאשימה עתרה להטיל עליו מאסר בפועל לתקופה של שנה וחודשיים. הנאשם ביקש להתחשב באופיו כפי שעלה מהתסקיר, שלפיו הוא לא אדם אלים, ובעובדה שהיה עצור במשך חודשיים ולאחר מכן היה במעצר בית תחת איזוק אלקטרוני במשך שבעה חודשים נוספים. לפיכך ביקש להסתפק בעונש של עבודות שירות כפי שהמליץ שירות המבחן. לסיום הסביר כי טעה, הביע חרטה וביקש להתפרנס, לפגוש את בנו ולשלם לו מזונות.


השופט הזכיר לחומרה את מעשי האלימות במשפחה שהפכו לנפוצים בארצנו, ובפרט האלימות המופנית כלפי בנות זוג, כך שהפסיקה במקרים של גברים מכים נוהגת להענישם באופן קשה. גם העובדה שבמקרה זה הגבר לא נמנע מלבעוט בבטנה ההרה של אשתו והותיר בה חבלות פיזיות היא שיקול למתן עונש חמור.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


עם זאת התחשב השופט גם בנסיבות המקלות, כגון קבלת האחריות על המעשים והבעת החרטה. לכן גזר על הנאשם עשרה חודשי מאסר בפועל, שמהם תנוכה התקופה שבה היה במעצר, וכן שמונה חודשי מאסר על תנאי.


ת"פ 44807-01-13