אישה כבת 29 הודתה והורשעה בפציעת בן זוג, אחרי שזרקה מגב לעבר בן זוגה ופצעה אותו באופן שנזקק לתפרים. אף על פי ששירות המבחן המליץ לבית המשפט להטיל עליה עונש צופה פני עתיד בלבד ולשלבה במסגרת טיפולית, החליט בית משפט השלום ברמלה כי עונש כזה לא יאזן כראוי בין שיקולי הענישה, וביום ב' הטיל עליה, מלבד צו מבחן לתקופה של שנה וארבעה חודשי מאסר על תנאי, גם צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 200 שעות.


לבני הזוג שני ילדים קטנים והם פרודים בשנה האחרונה ונמצאים בהליכי גירושין. האישה סיפרה לשירות המבחן כי פגשה בבעלה המבוגר ממנה ב-15 שנה כשהייתה רק בתחילת שנות ה-20, כי התגוררו אצל חמותה בשל קשיים כלכליים וכי מערכת היחסים ביניהם מרוחקת ומאופיינת בחוסר אמון.


לאורך שנות הזוגיות חשה האישה שהיא נאלצת להתמודד לבד עם גידול הילדים, וכאשר פרץ ביניהם הוויכוח הובילו אותה רגשות הכעס והתסכול לאבד שליטה. היא אמנם התקשתה להביע חרטה על מה שעשתה, אך טענה שלא התכוונה לפגוע בו ומבינה בדיעבד שעשתה מעשה חמור. לאור דבריה התרשם קצין המבחן כי היא זקוקה למסגרת טיפולית כדי שתלמד להתמודד עם כעסיה ולווסת אותם, והמליץ להטיל עליה צו מבחן למשך שנה כך שתהיה תחת השגחת שירות המבחן.


ילדיהם הקטנים של בני הזוג היו עדים לתקיפה


המאשימה ציינה כי מלבד העובדה שפצעה את בן זוגה, היא חשפה את ילדיה לאלימות ואף אינה לוקחת אחריות או מתחרטת. לכן ביקשה להטיל עליה מלבד צו המבחן עבודות שירות, קנס ואף פיצוי לבן הזוג.


מנגד, הנאשמת ביקשה להתחשב ברקע שהוביל לתקיפה ובמערכת היחסים שהתאפיינה בתלות כלכלית שלה בבעלה ובמשפחתו, מה עוד ששליחתה לעבודות שירות תפגע בילדיה. לכן ביקשה לאשר את המלצת שירות המבחן ולהסתפק בהטלת צו מבחן בלבד.


השופט ציין כי במקרה הזה קיים פער משמעותי בין מה שעשתה האישה לבין הנזק בפועל שנגרם לבעלה, חתך מדמם וארוך שהוא נזקק לטיפול בבית חולים בגינו. עיון בפסיקה העלה כי למדיניות הענישה במקרים דומים מנעד רחב, הנע בין מאסר בפועל ועד הסתפקות במאסר על תנאי בלבד.


בגזירת העונש התחשב השופט גם בנסיבות שאינן קשורות לעבירה, כגון מידת הפגיעה שיסב העונש לאישה ולמשפחתה, בייחוד בשל גילה, ונטילת האחריות שלה על המעשים אף שהיא מתקשה לגלות אמפטיה כלפי בן זוגה. כמו כן זקף השופט לרעתה את עברה הפלילי אשר התגלה במסגרת המשפט, היות שכבר הורשעה בעבר בתקיפת שוטר לצורך הכשלתו בתפקידו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום אלימות במשפחה


איזון בין שיקולי הענישה השונים הביאו את השופט למסקנה כי המלצת שירות המבחן לעונש סוטה ממתחם הענישה הראוי, ולכן הוא החליט לגזור עליה צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 200 שעות, ונוסף על כך ארבעה חודשי מאסר על תנאי וצו מבחן של שנה.


ת"פ 13656-08-14