חזקת השיתוף אשר נועדה לשמור על הצד החלש במערכת היחסים הזוגית במקרה של פרידה וגירושין, חלה על בני זוג שבאו בברית הנישואין עד שנת 1974. חזקת השיתוף גורסת כי כל הרכוש והנכסים אשר נצברים במשך חיי הנישואין וניהול משק הבית המשותף שייכות באופן שווה לשני בני הזוג. זאת גם אם הנכסים רשומים רק על שמו של אחד מהם ואפילו אם רק אחד מהצדדים הוא זה שרכש את הנכס או השיג את המימון עבורו.


בשל חזקת השיתוף, כאשר למשל מדובר בקשר זוגי שבמסגרתו האישה היא עקרת בית ודואגת לניהול משק הבית ולגידול הילדים המשותפים, ומצד שני הבעל הוא איש עסקים מצליח וממולח, מנהל בכיר או מחזיק במניות וסוחר בשוק ההון, עדיין הרכוש המשותף של בני הזוג יחולק שווה בשווה, וזאת לרבות זכויות סוציאליות שונות, חסכונות, חשבונות בנק, דירות מגורים, חפצים, כלי רכב ועוד. ומה באשר לבני זוג שנישאו לאחר שנת 1974? עליהם חל חוק יחסי ממון, אשר קובע הסדר דומה ומחלק באופן שווה בשווה כמעט את כל הרכוש המשותף.


איך מונעים ירידה ברמת החיים ומשבר כלכלי לאחר פרידה או מות בן הזוג?


איך מחילים את חזקת השיתוף לאחר פרידת בני הזוג? ישנם מספר תנאים לתחולת החזקה, אשר נוסדה מתוך תפיסה כי התא הזוג מקיים מערכת יחסים שוויונית, אשר כל אחד מהצדדים בה משקיע עודה ומאמץ לצורך ניהול משק הבית וניהול הרכוש המשותף.


חזקת השיתוף נועדה לספק הגנה כלכלית לאחר הפרידה או פטירתו של בן הזוג, גם לבן הזוג שלא צבר על שמו נכסים או הרוויח משכורות לאורך שנים, כאשר בדרך כלל מדובר באישה אשר פעמים רבות הקריבה את חלומותיה המקצועיים לטובת בעלה. גם בתי המשפט מכירים בשנות נישואין כהסכמת הצדדים להחיל על עצמם את חזקת השיתוף.


לצורך תחול חזקת השיתוף ולחלק בין בני הזוג את הרכוש שנצבר בשנות הנישואין באופן שווה, צריך להוכיח כי בני הזוג באמת ניהלו חיים משותפים וניהלו ביחד משק בית משותף, התגוררו תחת קורת גג משותפת והשקיעו מאמץ משותף בניהול החיים הזוגיים. במרבית המקרים מספיק להוכיח כי בני הזוג היו נשואים במשך שנים, ומי שינסה להתנגד לסברה זו יצטרך להוכיח את טענתו לצורך סתירת החזקה.


במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, הוחלט דווקא שלא להחיל את חזקת השיתוף ולא לאפשר לבעל אשר התעלל באשתו במשך עשרות שנים לקבל מחצית מדירת המגורים שרכשה. שאת למרות חזקת השיתוף.


באותו מקרה, האישה עזבה את הבית המשותף ללא כלום אחרי 30 שנות התעללות ואלימות שספגה מצד בעלה. השניים לא התגרשו אולם השנים חלפו, והאישה הצליחה לרכוש לעצמה דירת מגורים שתהיה רשומה על שמה בלבד, אחרי שהצליחה לגייס כספים מירושה שקיבלה ועזרה מילדיה. באותה דירת מגורים המשיכה לגור עד שהלכה לעולמה, מותירה את הדירה בצוואה לילדים מבלי להזכיר את בעלה.

 

יש לך שאלה?


אולם הבעל תבע מחצית מהזכויות בדירה בטענה שמעולם לא התגרשו ולכן חזקת השיתוך חלה במקרה זה. בית המשפט לא השתכנע וקבע כי האישה רכשה את הדירה אחרי שנוצר הקרע בין בני הזוג והתגוררה בה שנים בגפה, ולכן דחה את תביעתו של הבעל.

 

 


עודכן ב: 26/06/2017