בית משפט השלום בתל אביב גזר בשבוע שעבר (יום ב') את עונשו של אדם שהורשע בזיוף תלושי שכר של אחיו כדי לקבל ויזה לארצות הברית. לאור עברו הפלילי של הנאשם וכיוון שלא נמצא מתאים לרצות את עונשו במסגרת של עבודות שירות, הוא נשלח למאסר בפועל למשך 30 ימים. כמו כן הוטלו עליו מאסר על תנאי לתקופה של חצי שנה וקנס בסך של 750 שקלים, והוא חתם על התחייבות כספית בסך של 8,500 שקלים שלא יבצע שוב את העבירות שבהן הורשע.


על פי כתב האישום שהוגש נגדו שבו הוא הודה והורשע, זייף הנאשם תלושי שכר של שלושה חודשים שניתנו לאחיו, שינה את שמו של המעסיק, את סכום הנטו, את שם העובד לשמו ואת הכתובת. כשעבר ראיון בשגרירות ארצות הברית לקראת קבלת ויזת כניסה למדינה, הציג את אחד מתלושי השכר המזויפים. חשדו של המראיין התעורר, וכשהתבקש להציג תלושים נוספים זייף את שני התלושים האחרים.


הנאשם נשלח לממונה על עבודות שירות כדי לבדוק אם יוכל לרצות את עונשו במסגרת עבודות שירות, אך התגלה כי הוא משתמש בסמים. גם בבדיקה חוזרת התגלו סמים בבדיקות, ולכן לבסוף נקבע שהוא לא מתאים לבצע עבודות שירות.


מעשי מרמה וזיוף כאלו עלולים לגרום לשגרירות ארצות הברית להקשיח את תנאי קבלת האשרה


לאור העובדה שנמצא לא מתאים לעבודות שירות ועברו הפלילי הכולל מאסר של שנה וחצי, עתרה המאשימה להטיל עליו חצי שנת מאסר מאחורי סורג ובריח. הנאשם טען כי העבירות בוצעו בנסיבות קלות, הוא בסך הכול זייף תלושי משכורת ללא שום תחכום ואף לא הצליח לקבל דבר כתוצאה מהזיוף.


הוא הוסיף וטען כי הוא מבקש לשקם את חייו אחרי שנגמל מסמים ולכן פנה לקבל אשרת כניסה לארצות הברית, ציין כי עונש מאסר יפגע בו, באשתו ובשני ילדיו הקטנים, הדגיש את חרטתו על ביצוע המעשים ואת הודאתו וכן עמד על הנזק שכבר נגרם לו מאחר שלא יוכל להיכנס לשטחי ארצות הברית בעשר השנים הקרובות. לכן ביקש מבית המשפט להסתפק במאסר על תנאי ובקנס כספי. מכיוון שטען כי כבר אינו משתמש בסמים בוצעה לו בדיקה נוספת, אך למרבה הצער גם בבדיקה זו נמצאו שרידי סם.


השופטת הצביעה על פעולותיו של הנאשם שבוצעו תוך תכנון מראש כדי שיוכל להגר לארצות הברית. הצגת מסמך רשמי מזויף לנציג המדינה הזרה טומן בחובו נזק רב לכלל אזרחי ישראל, מאחר שמעשי מרמה שכאלה גורמים להקשחת התנאים לקבלת הוויזה. אמנם הוא לא קיבל את האשרה הנכספת כתוצאה ממעשי הזיוף, אבל רק מכיוון שעורר את חשדו של המראיין בשגרירות, ולא חלילה בשל חרטה או לקיחת אחריות.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


עם דברים אלו, השופטת גם התייחסה בחיוב להודאתו ולחרטה שהביע, אם כי עברו הפלילי וממצאי בדיקות הסמים בעניינו הובילו אותה למסקנה שיש להטיל עליו עונש מרתיע. בשל כך החליטה לבסוף לשלוח אותו לחודש מאסר בפועל, וגזרה עליו עונשים נלווים לרבות תשלום קנס בסכום של 750 שקלים, מאסר על תנאי וחתימה על התחייבות כספית בסך 8,500 שקלים כי יימנע מזיוף מסמכים בעתיד.


ת"פ 19675-03-14