בית משפט השלום ברמלה זיכה לאחרונה אישה שהואשמה באלימות נגד בעלה, זאת לאחר שאמו הגישה תלונה נגדה במשטרה. לפי כתב האישום, בעקבות וויכוח שארע בין הבעל לנאשמת, במהלכו היא קיללה אותו וצעקה אליו, הוא הגיע לדירתה של אמו המתגוררת באותו בניין וסיפר לה אודות התנהגותה של אשתו כלפיו. בתגובה, עלתה אמו לדירתם יחד עם בנה, והחלה לצעוק על כלתה. הכלה, שכפי שהתברר לאחר מכן, חשה מבוהלת מהסיטואציה, והכתה את בעלה על כתפו וחזהו, לפי טענת המתלוננת.

 

המתלוננת איימה עליה שתפנה למשטרה, וכך עשתה לאחר שראתה שהוויכוח בין הצדדים הולך וגובר. במשטרה החליטו להגיש כתב אישום נגד האישה בגין אלימות בתוך המשפחה, ממש כפי שהיו נוהגים, לטענתם, לו הגבר היה המכה.


בעלה של הנאשמת כעס על אמו שהתלוננה במשטרה

 

אולם, כאשר הגיעו הבעל ואמו המתלוננת לדיון בבית המשפט, הדגישו שניהם כי העניין יצא מכלל שליטה, וכלל לא מדובר באירוע אלימות חמור כפי שתואר על ידי התביעה. הבעל בעדותו טען כי אמנם ניצת וויכוח סוער בין השניים, אך לא היה מדובר במכות חזקות במיוחד אלא בטפיחה אחת או שתיים לכל היותר על כתפו. עוד טען כי כעס מאוד על אמו שעירבה את המשטרה בעניין, ולא ציפה שהוויכוח יוביל את בני הזוג עד לכותלי בית המשפט ועד לכדי עמידה לדין.

 

המתלוננת, אמו של הבעל, טענה אף היא כי לא שיערה לנפשה כי הדברים יגיעו לכדי כתב אישום, וכי בסך הכל ביקשה להפסיק את הוויכוח בין כלתה לבנה, ולנסות אולי לערב גורם חיצוני אשר יצליח לפשר בין הצדדים. לטענתה, היא היתה סבורה כי השוטרים שיגיעו למקום יבינו כי מדובר בוויכוח בין בני זוג, ואולי ישלחו את הזוג הצעיר לייעוץ נישואין שיציל את יחסיהם המידרדרים.

 

עוד טענה כי חששה מהסלמת האלימות ומכך שבנה יכול חלילה להפעיל אלימות על אשתו בתגובה למכות, או שמא הכלה בעצמה תגיש תלונה למשטרה נגד בנה. בסופו של דבר, ביקשה המתלוננת לחזור בה מהדברים וטענה כי ייתכן ובנה צודק באומרו כי מדובר בטפיחות קלות.

 

התביעה: יש להקפיד על שוויון בין המינים בכל הקשור לעבירות אלימות במשפחה

 

אף על פי עדויות אלו, ביקשה התביעה להדגיש כי מדובר במקרה של אלימות בתוך המשפחה, ואל לבית המשפט להבדיל בין מקרה זה למקרים אחרים של אלימות שבוצעו על ידי גברים. לטענתה, אין, ולא צריך להיות הבדל בין המינים במקרים של אלימות בתוך המשפחה. על כן, עתרה להרשעתה של האישה ולמתן עונש הולם בגין המעשים.

 

הנאשמת מן הצד השני ציינה בפני בית המשפט כי למעשה היתה בחודש הרביעי להריונה בעת התרחשות האירוע ובסך הכל ביקשה להגן על בטנה ולהדוף את בעלה ממנה כאשר הוא קרב אליה באופן מאיים, כשהוא צועק ומקלל. לטענתה, ביד אחת אחזה בבטנה וביד השנייה הדפה אותו ממנה.

 

הנאשמת אמנם לא טענה להגנה עצמית אך הדגישה כי בסערת הרגשות בה היתה נתונה ובעקבות הוויכוח הסוער והעובדה כי בעלה נכנס לדירה יחד עם אמו כששניהם צועקים עליה, חשה כי עליה להגן על בטנה ההריונית, ולהדוף אותו בכל דרך. שני בני הזוג טענו בפני בית המשפט כי כיום היחסים ביניהם טובים, וכי אף אחד לא ביקש להגיע למצב בו האישה מועמדת לדין.


בית המשפט: המשטרה פעלה באופן אוטומטי מבלי להתייחס לעובדות המקרה

 

בבואה לדון בפסק הדין, העבירה השופטת ביקורת קשה על התביעה המשטרתית, באומרה כי לא בכל מחיר יש להניף את דגל השוויון בין המינים, וכי היה עליהם להפעיל שיקול דעת במקרה זה ולא לפעול באופן אוטומטי.

 

יש לך שאלה?
פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום אלימות במשפחה

 

לדבריה, המשטרה פעלה כמו מכונה, ומהרגע שהוחלט כי מדובר במקרה של אלימות בתוך המשפחה, לא עצרה לרגע לחשוב על המקרה המסוים שלפניהם, אלא בחרה להגיש כתב אישום משל היה מדובר בגבר שהכה את אשתו. לדברי השופטת, אין ספק כי מקרה זה אינו עומד תחת הקריטריונים של מקרה אלימות מסוג זה, ובוודאי שאין מקום לדון בו בבית המשפט. מה גם שגרסאות הצדדים עצמם, הן של המתלוננת והן של הנאשמת אינן שונות באופן מהותי, וברור הדבר כי מדובר בטפיחות קלות על כתפו של הבעל לכל היותר.

 

על כן, קבעה השופטת כי אין סיבה להרשיע את הנאשמת בשל דבר פעוט מעין זה, וזיכתה אותה מחמת זוטי הדברים.