אדם שהצית את החנות שבבעלותו בניסיון לבצע מרמת ביטוח, הודה והורשע במעשיו. בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי המצוקה הכלכלית שנקלע אליה וחובותיו הכספיים אינם מצדיקים את העבירה הכה חמורה, שנעשתה במזיד ותוך תכנון מוקדם, אך מהצד השני התרשם שמדובר באדם נורמטיבי ואפילו ערכי, שמעולם לא היה מעורב בפלילים בעבר ומתחרט עד עומק לבו על מעשיו. לכן החליט לגזור עליו עונש ברף התחתון של מתחם הענישה, ולאחרונה דן אותו למאסר בפועל של 28 חודשים, חצי שנה של מאסר על תנאי וקנס מתון בסך של 5,000 שקלים.


הנאשם וחברו קשרו ביניהם קשר להצתת הקיוסק יחדיו כדי לקבל במרמה את כספי הביטוח. הם הצטיידו מבעוד מועד בארבעה גלונים של דלק ואף הכינו בקבוק תבערה באמצעות בקבוק בירה שרוקנו, מילאו בדלק והכניסו לתוכו סמרטוט. באישון לילה הם שפכו את הדלק בעסק והציתו בו אש. כתוצאה מההצתה הקיוסק ותכולתו נשרפו כליל. אחרי שנתפס והועמד לדין הנאשם תחילה כפר באשמתו, אך לאחר שטענותיו נדחו הוא הודה בעובדות כתב האישום.


עבירת ההצתה נתפסת בחומרה רבה משום הסכנה הגדולה הטמונה בה


במסגרת הדיון על מתחם הענישה הזכיר השופט את החומרה הרבה של עבירת ההצתה אשר נקבעה בפסיקה, משום שהאש נוהגת להתפשט ללא שליטה ועלולה לגרום לנזקים חמורים בגוף ובנפש, ללא קשר לכוונתו הראשונית של המצית. לכן העונש המרבי בגין עבירת הצתה עומד על 15 שנות מאסר, לנוכח הסכנה הגדולה שהיא טומנת בחובה.


במקרה הזה הנאשם הצית את עסקו שנמצא במרכז מסחרי בשעת לילה, כשהמקום היה ריק מאנשים, ולכן מידת הסיכון לפגיעה בחיי אדם הייתה נמוכה אך עדיין קיימת, מאחר שזהו שטח ציבורי ואנשים עלולים לעבור בו. הנאשם עצמו נפגע מההדף כתוצאה מהפיצוץ, והעיד כי ראה את מותו לנגד עיניו. אותו סיכון יכול היה להתממש גם לגבי תושבים או הכבאים שמיהרו לכבות את השריפה.


אף על פי שהנאשם לקח חלק פעיל בעבירה, השופט התחשב בכך שלא הוא יזם את ההצתה אלא שותפו לדבר העבירה, והוא רק נענה להצעתו. לחברת הביטוח למעשה לא נגרם נזק, אם כי לא ניתן היה להתעלם מפוטנציאל הנזק שיכול היה להיגרם לה. השופט גם התייחס למצוקה הכלכלית של הנאשם שהייתה הרקע למעשה, אך נתן לה משקל נמוך בשקילת העונש.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


באשר לנסיבות האישיות של הנאשם, השופט התרשם כי הן חיוביות וטובות וכי מדובר באדם שכבר אינו צעיר ומעולם לא התלכלך במעשים פליליים ולא בחר בדרך הפשע. על דרכיו הנורמטיביות העידו עמיתיו לעבודה ומשפחתו, אפילו גרושתו, וכולם הבליטו את יושרו, הגינותו וטוב לבו והביעו פליאה על המעשה שאינו מתאים לאישיותו. גם קצין המבחן התרשם מאוד מאופיו והמליץ שלא להטיל עליו מאסר בפועל כלל, או להסתפק בעבודות שירות.


נוכח כל האמור הנאשם נידון ל-28 חודשי מאסר בפועל, שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס סמלי בסך של 5,000 שקלים.


ת"פ 5555-12