לפני שבוע (יום א') אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הסדר פשרה שהוסכם עם חברת גרופון במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בגין הפרת חוק הספאם. המבקש טען שהמשיך לקבל הודעות יומיות מהמשיבה אף שניסה להסיר את שמו מרשימת התפוצה ללא הצלחה, ומבלי שההודעות כללו את המילה "פרסומת", בניגוד לחוק הספאם. במסגרת הסכם הפשרה יקבלו המנויים הטבה של עשרה שקלים עבור כל רכישה שיבצעו באתר, והחברה תתרום 100 אלף שקלים לארגון "לתת". כמו כן, המבקש יקבל 65 אלף שקלים, ובא כוחם של המייצגים יזכה בשכר טרחה של 335 אלף שקלים. השופטת מצאה שההסכם ראוי והוגן ונתנה לו תוקף של פסק דין.


החברה מנהלת אתר המציע עסקאות מוזלות לזמן מוגבל עבור מגוון בתי עסק ברחבי הארץ. הגולשים מקבלים הצעות לעסקאות המוזלות מדי יום, כאשר ההנחה במחיר מתממשת באמצעות רכישת שוברים על ידי קונים רבים.


המבקש הגיש את התביעה הייצוגית בטענה שאמנם רשם את כתובת המייל שלו כדי לקבל הודעות בדבר העסקאות, אך בכותרת ההודעות לא נרשם שמדובר בפרסומת בניגוד לחוק הספאם, וחמור מכך, כשניסה להסיר את כתובתו, הוא לא מצא דרך ברורה ופשוטה לבצע זאת. אף על פי שקיבל אישור כי כתובתו הוסרה, הוא עדיין קיבל הודעות למייל מדי יום, ואפילו סגירת חשבונו לא הועילה. דבר זה גרם לו מטרד וטרחה, ופגע בחופש הבחירה ובזכות לפרטיות של כל מי שנפגע כמוהו.


האתר תיקן את מערכת ניהול ההודעות בעקבות התביעה, וכיום ניתן להסיר בקלות את השם מרשימת התפוצה


בתגובה לטענותיו השיבה החברה כי היא מנהלת מספר רשימות תפוצה במקביל כך שייתכן שמנויים המשיכו לקבל הודעות יומיות מרשימות שלא נמחקו מהן, אך כעת כבר שיפרה את המערכת וניתן להסיר בצורה פשוטה את הכתובת מכל הרשימות. נוסף על כך טענה שהמבקש לא הוכיח כל נזק שנגרם לחברי הקבוצה, ובכלל שרוב המנויים מעוניינים לקבל את ההודעות היומיות ולכן לא מדובר בהודעות ספאם.


לבסוף הושג הסכם הפשרה בין הצדדים, שלפיו חברי הקבוצה הם מנויים שהתקשו להסיר את שמם משירות ההודעות, ומנויים שקיבלו את ההודעות מבלי שהן מציינות כי מדובר בפרסומת. במסגרת ההסדר, החברה הוסיפה את המילה "פרסומת" להודעות ושכללה את מערכת ניהול ההודעות כך שלקוח המעוניין להסיר את כתובתו יוכל לעשות זאת בקלות.


הצדדים הסכימו כי בלתי אפשרי למצוא את כל חברי הקבוצה, ולכן הוסכם כי כל מנוי יקבל פיצוי בצורת הטבה של עשרה שקלים ברכישת כל מוצר מהאתר. כמו כן תעביר החברה 100 אלף שקלים כתרומה לארגון "לתת".

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


שופטת בית המשפט עיינה בהסדר וסברה כי הוא הוגן וסביר, היות שבעקבות הבקשה החברה תיקנה את מערכת הניהול כך שהטעון תיקון תוקן לאלתר, וגם הפיצוי שנקבע לקבוצה גדולה מאוד של לקוחות הוא ראוי וסביר. השופטת אף קיבלה את המלצת הצדדים שהמבקש יקבל גמול בסך 65 אלף שקלים, ואילו בא כוחם של המייצגים יקבל שכר טרחה בסך של 335 אלף שקלים.


ת"צ 10440-07-12