עולים חדשים שביקשו לבצע עבודות שיפוצים בביתם החדש בזיכרון יעקב, הגישו תביעה כנגד שני אנשי המקצוע שהתקשרו איתם לביצוע השיפוצים, המפקח וקבלן הביצוע, בטענה שעבודתם הייתה לקויה וערך הבית ירד בעקבותיה, הוא נמסר להם באיחור ואף נגרמה להם עוגמת נפש רבה, כאשר לטענתם הנתבעים ניסו להוציא מהם כספים שלא כדין וניצלו את תמימותם וחוסר ידיעת השפה שלהם. בית משפט השלום בחדרה קבע שהנתבעים פעלו בחוסר תום לב קיצוני, הפרו את ההסכם והוליכו אותם שולל, ובשבוע שעבר (יום ב') חייב אותם בפיצויים בסך של 57 אלף שקלים וכן בתשלום הוצאות המשפט בסך של 14 אלף שקלים.


בכתב התביעה טענו בני הזוג כי נפלו קורבן למזימה שרקמו ביניהם המפקח וחברו הקבלן, אשר זיהו שיש להם ממון וניצלו את חוסר שליטתם בשפה כדי להוציא מהם כספים בסכומים גבוהים. לגרסתם, עבודות השיפוצים היו אמורות להימשך 150 ימים אך הנתבעים לא פעלו כדי לסיימן, ובזמן העבודות הם שילמו כספים ביתר עוד לפני שהעבודות המזכות בתשלום הסתיימו.


כעבור מספר חודשים פנה אליהם הקבלן, ולטענתם הודיע שאינו מוכן להמשיך לעבוד עם המפקח אשר מוסיף שלא לצורך עבודות מיותרות, והוסיף כי המפקח רקם קנוניה נגדם. הם פיטרו את המפקח בעקבות זאת, אך צרותיהם לא הסתיימו. כאשר פנו לקבלני המשנה כדי שישלימו את העבודה, גילו לתדהמתם שהם לא קיבלו שכר אף שהתובעים העבירו את הכספים לקופת הפרויקט שהייתה באחריותו של המפקח.


הקבלן והמפקח פעלו בשיתוף ובניגוד עניינים חמור ללא ידיעת התובעים, ובכך הפרו את החוזה באופן קיצוני


הם המשיכו לעבוד עם הקבלן אך הוא לא עמד בלוחות הזמנים, עבד בעצלתיים ואף לא הגיע בכל יום למקום. כשדרשו ממנו לסיים כבר את הפרויקט הוא עזב עם הפועלים מבלי שהעבודות הסתיימו. אז הסתבר להם ששני הנתבעים פעלו בשיתוף מתחילת הדרך וסיכמו להתחלק בשלל, רוקנו את הקופה לכיסם וניפחו מחירים.


הנתבעים הגישו כתבי הגנה נפרדים שבהם כפרו בהאשמות, טענו שלא הפרו את ההסכם, לא גרמו נזקים ולא חייבים כלום לבני הזוג, אשר למרות היותם עולים חדשים הם ממולחים ובקיאים בהוויה בארץ. המפקח טען שלא מעל בקופת הפרויקט ולא שלשל דבר לכיסו מעבר למה שהגיע לו, ואילו הקבלן טען שהתובעים הם אלו שהפרו את ההסכם, היות שלא הוא עזב את הפרויקט אלא סולק ממנו שלא כדין.


בחינת העדויות וההסכמים שנחתמו בין הצדדים הביאה את השופט למסקנה כי אכן, כפי שטענו התובעים, שני הנתבעים רקמו ביניהם קנוניה שנועדה להוציא מהזוג כספים והתנהלו כשותפים במקום כקבלן ומפקח, כאשר שניהם בניגוד עניינים חמור, המפקח מנפח את הרווחים כדי לקבל את חלקו בשלל ומשתף פעולה עם הקבלן ואף מבצע עבורו עבודות כקבלן משנה.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה קבלן | חברה משכנת
פורום רישום קבלנים


עצם שיתוף הפעולה ביניהם ללא ידיעת התובעים מהווה הפרה קיצונית של ההסכמים. השופט אף מצא שעדותו של המפקח אשר לא מהימנה והתגלו בה סתירות רבות. לכן נקבע שהשניים פעלו בחוסר תום לב חריג והפרו את ההסכמים שכרתו עם הזוג. התובעים יפוצו ב-57 אלף שקלים, והנתבעים יישאו יחדיו גם בהוצאות המשפט בסך של 14 אלף שקלים.


ת"א 8569-10-09