כל אב מחויב לשלם מזונות עבור ילדיו לאחר גירושין. כך קובעת ההלכה היהודית וגם החוק במדינת ישראל. מדובר בחובה אבסולוטית, כאשר גובה התשלום יכול להיקבע בהסכמתם של שני ההורים במסגרת הסכם גירושין, ותלוי כמובן באישורו של בית המשפט, או על ידי קביעתו של בית המשפט במקרה שההורים חלוקים ביניהם ואינם מגיעים להסכמות. בית המשפט יקבע את גובה המזונות על פי המינימום כפי שנקבע בפסיקה, אשר עומד על מעט פחות מ-1,500 שקלים לכל ילד, או במסגרת תביעת מזונות שמגישה האם, על סמך המסמכים והראיות אשר מוצגים בפני בית המשפט.


מלבד דמי המזונות, לאחר הגירושין נדרש הגבר לשלם או להשתתף בתשלום עבור מגורי הקטינים, על פי מספרם, כלומר לעמוד בתשלומי משכנתא או שכר דירה. זאת נוסף על הוצאות הקשורות בבריאות ובחינוך הילדים. בתי המשפט לענייני משפחה לא ימהרו לצמצם בסכום המזונות שנקבע, אלא במקרים חריגים המצביעים על שינוי נסיבות או סיבות אחרות כגון שינוי זמני השהות עם הילדים, נישואים שניים וילדים נוספים, ניכור מצד הילדים וסיבות נוספות.


זמני השהות עם הילדים הורחבו, בית המשפט אישר לצמצם את סכום המזונות


אם סום המזונות כבר אושר או נקבע על ידי בית המשפט, צריך להוכיח שינוי נסיבות מהותי כדי להצדיק הורדה בסכום המזונות. כך, אם הבקשה להפחתת דמי המזונות נובעת ממצב כלכלי רעוע, בתי המשפט דורשים לראות הוכחות לכך שהמצב הכלכלי השתנה לרעה באופן דרסטי מאז המועד שבו נקבעו דמי המזונות.


עוד עילה לצמצום דמי המזונות היא שינויים מרחיקי לכת בהסדרי הראייה עם הילדים, עד כדי העברת המשמורת אל ההורה השני או קביעת משמורת משותפת על הילדים. במקרים כאלו, אפשר להביא הפחתת דמי המזונות בשיעורים ניכרים שיכולים להגיע גם עד ל-50%, הכול תלוי בנסיבות המקרה הספציפיות, בשינוי שחל ובגובה ההכנסות של שני ההורים.


במקרה שנדון בבית המשפט למשפחה בראשון לציון, הגיש אב גרוש לשני ילדים בקשה לחלוק משמורת משותפת עם גרושתו על הילדים, ונוסף על כך לצמצם את גובה דמי המזונות. מדובר במקרה שבו בני הזוג התגרשו בהסכמה וחתמו על הסכם גירושין, אשר במסגרתו קבעו ביחד כי האם תקבל את המשמורת על הילדים, ואילו האב יזכה להיפגש עם הילדים פעמיים בשבוע למספר שעות בכל פעם. תשלום המזונות נקבע אף הוא בהסכם הגירושין, ועל פיו האב צריך לשלם 3,000 שקלים מדי חודש עבור מזונות ילדיו, תלוי במצבו הפיננסי.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


ואולם, בחלוף שנה הגיש האב כאמור בקשה לחלוק במשמורת עם גרושתו תוך הגדלת שעות זמני הראייה עם הילדים ואפשרות שילונו אצלו מספר פעמים בשבוע. למרות ההתנגדות מצד האישה, קיבל בית המשפט את העתירה. במסגרת זו נקבע כי יש להרחיב באופן משמעותי את זמני השהות של האב עם ילדיו, כך שהם ילונו עמו פעמיים בשבוע וכן בכל סוף שבוע שני.


בד בבד ביקש האב להפחית בתשלום המזונות בטענה שהוא מתקשה לעמוד בהם בשל מצב פיננסי לא פשוט ולאור הרחבת זמני השהות עם הילדים. בית המשפט קיבל את טענתו לאור הרחבת הסדרי הראייה, וצמצם את גובה המזונות בהתאם.

 

 


עודכן ב: 25/06/2017