אתמול (יום ג') נקבע גזר דינו של נאשם אשר ניהל את תיקי המניות של קרנות הפנסיה בחברת "מגדל" במשך כשש שנים, שבמהלכן ביצע מאות עבירות חמורות בהיקף כספי עצום. הוא הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות שוחד, מרמה, תרמית בניירות ערך והלבנת הון, ובית המשפט המחוזי בתל אביב החליט לקבל את הסדר הטיעון אף שמצא כי הוא מקל לנוכח חומרת העבירות. הוא הטיל על הנאשם 44 חודשי מאסר בפועל, שנה וחצי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של חצי מיליון שקלים.


מתוקף תפקידו של הנאשם חל עליו איסור לבצע באופן פרטי סחר בניירות ערך בשל חשש לניגוד עניינים. ואולם, הוא וחברו פעלו במשך שנים במסחר בשוק ההון כדי להשיג רווחים. מדובר היה בניצול מתוכנן ושיטתי של פעילות הנאשם ב"מגדל", והשניים ביצעו עסקאות מתואמות לצורך גריפת הרווחים לחשבונם.


בדרך זו צברו השניים רווחים בהיקף של יותר מחצי מיליון שקלים על חשבון בעלי החשבונות ב"מגדל", במסגרת כ-850 עסקאות מתואמות. את הכסף בזבז הנאשם על טיסות לחו"ל, הוצאות שוטפות וחופשות משפחתיות. מתוך כלל הרווחים שהגיעו ליותר מעשרה מיליון שקלים משך הנאשם לכיסו כמעט שניים וחצי מיליון שקלים.


במסגרת הסדר הטיעון הוא הודה במיוחס לו, והצדדים עתרו במשותף לעונש מאסר של 44 חודשים, כאשר את גובה הקנס השאירו להחלטת בית המשפט.


הנאשם ניהל אורח חיים בזבזני, ולמרות מיליוני השקלים שגרף לכיסו היום הוא נמצא במצוקה כלכלית


המאשימה הדגישה שהנאשם גרף את רווחיו תוך פגיעה בכספיהם של חוסכי הפנסיה, והבהירה גם את הפגיעה החמורה במסחר בשוק ההון ובאמון הציבור. היא עתרה להטלת קנס כספי בגובה משמעותי לנוכח היקף הרווחים.


ההגנה הדגישה את העובדה שהנאשם לקח אחריות על מעשיו והודה בהזדמנות הראשונה בבית המשפט. הנאשם אף טען כי בזבז את כל הכסף באמצעות אורח חיים ראוותני, וכיום הוא נותר חסר כל, מחויב במזונות גבוהים, איבד את ביתו לטובת גרושתו ונמצא במצוקה כספית. הוא ביקש להתחשב במצבו בעת קביעת גובה הקנס.


כשנשא דבריו בבית המשפט הודה הנאשם בהתרגשות רבה שנפל למלכודת תאוות הבצע, הסביר שלא הבין עד כמה חמורים מעשיו בזמן אמת ואת הנזקים שהוא גורם ללקוחות "מגדל", והביע חרטה עמוקה. הוא הדגיש את המחיר הכבד ששילם בכך שאיבד את משפחתו ואת מקצועו, והבהיר כי הוא אמור לשאת בהוצאות עבור שלושת ילדיו הקטינים, שהקטן מהם אובחן כאוטיסט.


המחיר שעליו דיבר הנאשם מתבטל כנגד הנזק שגרם לכל החוסכים שהפסידו כספים אשר נועדו להבטיח את רווחתם בעת זקנה, כך קבע השופט. לנוכח החומרה הרבה של העבירות, לטעמו של השופט אין ספק שהסדר הטיעון הוא הסדר מקל, ובלעדיו העונש שהיה מטיל על הנאשם היה חמור יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום צווארון לבן
פורום הלבנת הון


עם זאת הוחלט לקבל את ההסדר בשל התחשבות בשיקולים המקלים, כגון הודאתו של הנאשם ולקיחת האחריות. גובה הקנס הכספי בסך 500 אלף שקלים נקבע לפי יכולתו הכלכלית המצומצמת שלו, והשופט ציין שהוא מתון מאוד יחסית לעבירות. כמו כן ובהתאם להסדר הטיעון, הנאשם ירצה 44 חודשים מאחורי סורג ובריח.


ת"פ 10571-02-15